Hoppa till innehållet

Ledare

Max V Karlsson: Bisarr propaganda ska peppa barn om pengar

Bild: Bild: Dagens ETC, Shutterstock

Dagens ETC

På Pengapeppens hemsida kan föräldrar hämta råd som riktar sig till olika åldersgrupper, från 5 till 15 år. De ”sunda värderingar” som barn och föräldrar ska lära sig i de olika grupperna gränsar till satir.
Det här är en ledare från Dagens ETC.
Ledarsidan är oberoende med röd och grön politisk färg.

Pengapeppen är en bisarr reklamkampanj om pengar som riktar sig till barn och föräldrar. Avsändaren för konsumtionspropagandan är ökända Alektum Group. Inkassoföretag tjänar pengar när människor inte kan betala sina räkningar, och förra året omsatte Alektums verksamhet över en miljard kronor.

Sponsrade inlägg i sociala medier, över femtio framtagna Youtubeklipp och betalda samarbeten med profiler som barnprogramledaren Nassim Al Fakir och företagaren Isabella Löwengrip. Fysisk reklam i kollektivtrafiken och på stora reklamtavlor. Alektums kampanj Pengapeppen är en kostsam PR-offensiv som ska göra barn till glada konsumenter och små egenföretagare. Alla barn ska nu äntligen lära sig sambandet mellan att anstränga sig på riktigt och att få pengar.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser