Ledare. Johan Ehrenberg.

2019-03-15 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Barnen strejkar och vi blundar

Barnen strejkar i världen idag. Deras strejk är mot oss som är vuxna, inte mot några enstaka utan mot oss alla som inget har gjort.

Fast vi vetat. Fast vi kunnat. Vi som blundat, vi som ursäktat, vi som inte vill agera för att det är så jobbigt att ändra på våra liv och vi som i slutändan knutit näven och ropat att ”politikerna måste göra något”

Men politiker gör inget om inte vi gör det först.

Denna dag, den 15 mars talar jag om Hoppet i Visby. Hur lätt det är att lösa klimathotet. Men jag skulle också kunna tala om tystnaden som förstör jorden, en tystnad som idag ligger samlad i Anders Ygemans hand och som faktiskt innebär att idag, just nu, sitter han och kan ta beslut som förstör Sveriges klimatpolitik rakt av, eller ger den en rimlig chans.

Ja, jag skriver om gas.

Rättare sagt om hur svenska regeringen sitter med ett beslut som kan låsa fast Sverige i mer fossil energi under 40 år framåt.

I Göteborg försöker man nämligen bygga en hamn för flytande ”naturgas” (LNG) som regeringen kan ge tillstånd att ansluta till det svenska gasnätet. Målet är inte märkligt, det drivs av Swedegas och handlar om att få fler industrier och båtar och bilar att övergå till gas istället för olja.

Det här är vansinnigt, ett beslut som bara beror på att industri och regering blundar för konsevenserna och – kanske omedvetet – låter sig luras av en fossil aktör som hittat de rätta falska argumenten.

Naturgas – det heter egentligen fossilgas – men namnet naturgas låter ju trevligare, påstås vara bättre för klimatet än annan fossil energi. Det stämmer inte. En gasbil eller gasbåt har mindre utsläpp än en diesel- eller oljedriven vid själva körningen, men om man tittar på utsläppen för att ta fram gasen från norska havet, (mycket illa) eller via fracking i USA (ännu mer illa) så blir ekvationen mycket värre. Fossilgas släpper hela tiden ut metan vid utvinning och vid transporter. Det är inte kossorna som skapar världens stora metanutsläpp, det är vi människor genom vår fossila gasutvinning.

När man lägger ihop gasens alla utsläpp blir det samma skit som oljans, vi har inte löst något alls, vi har bara bytt fossilt mot fossilt.

Swedegas är idag ett multinationellt bolag ägd i grunden av japanska Mitsubishi. (Innan dess har det ägts och utvecklats av Wallenberg via EQT, av Fortum och Eon, antalet ägare handlar om en expansion som nu har fått stöd av multinationella bolag. Även det australiensiska skandalbolaget Commonwealth Bank of Australia som är en den australiensiska klimatrörelsens stora motståndare.)

Vi pratar alltså inte om ”svensk industri” här, vi pratar multinationella fossila bolag.

Swedegas jagar kortsiktig vinst och vill med miljardinvesteringar skapa ett nytt gassamhälle i Sverige.

Tillåter vi en gashamn i Göteborg att ansluta sig till gasnätet så kommer det byggas hamn efter hamn längst kusten, målet är sju nya hamnar som pumpar in gas i landet från stora tankfartyg. Från Umeå runt hela landets kust. Ja, även Gotland vill man ha gas till.

Tillåter vi inte en koppling till gasnätet blir det här en omöjlig ekonomisk ekvation för fossilföretagen.

Så vad gör Ygeman?

Argumentet för LNG, alltså flytande fossilgas är att den ska ersätta smutsig olja i fartyg. Det här är precis samma idiotargument som när diesel skulle ersätta bensin i våra bilar. Visst, du får mindre koldioxidutsläpp från ­motorn, men du får ökade utsläpp av metan och tillsammans gör det här att gasen förstör klimatet precis lika mycket som oljan.

Naturligtvis ljuger Swedegas om det här i sin propaganda och naturligtvis lovar man en framtid där fossilgas istället ska vara ”förnybar”. Men det finns inte en chans att producera den mängd ”biogas” som ett gasomställt svenskt transportsystem behöver och det finns dessutom utsläpp av ­metan även från biogasen själv. (Biogas är inte en långsiktig lösning för transporter, precis som biobränsle inte löser flygets utsläpp). 

Det Swedegas gör är att man utmanar elektrifieringen av trafiksystemet och skapar en 40-årig utsläppskurva som kommer att göra svenska utsläpp högre än idag. Att vi ska importera smutsig gas istället för att skapa eldrift där vi kan producera elen rent inom landet, är makalöst dumt.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Att man har mage att påstå att man ska införa ett fossilgassystem för att ”så småningom” göra det förnybart är både fräckt och farligt. Alltid lurar det någon.

Och den som ska luras heter alltså Anders Ygeman.

Ja, bredvid sig har han självklart miljöminister Isabella Lövin, men tyvärr vet vi ju av de gångna åren att så fort det gäller industri så viker sig MP och ”tar ansvar” för en låtsaslösning som låser in oss i nya klimatproblem. Så det är på Ygeman beslutet nu vilar.

Det finns bara ett svar på Swedegas expansion och det är STOPP.

Så ser det ut just nu. På Ygemans bord ligger tillståndet som ingen vågar tala högt om. Det är en gigantiskt tank av flytande fossilgas han har i rummet.

Vad kommer han att göra?

Kanske tittar han ut ur rummet och funderar på vad som händer i landet just nu. Jag ser bilden av honom framför mig, Ygeman blundar såsom han brukar göra precis när något ska sägas.

Och barnen strejkar.

Tack och lov för våra barn!

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Johan Ehrenberg
Johan Ehrenberg 

Grundade ETC 1976. Svarar gärna på frågor och skriver mest om ekonomi och politik. Och solceller. Men det är ju politik det med.

Mejl johan@etc.se

Twitter @JohanEhrenberg