Aldrig tidigare har en översiktsplan föregåtts av ett så brett demokratiskt deltagande som den som Malmö stad har arbetat fram under de senaste fyra åren. Runt 25 informations- och diskussionsmöten arrangerades för allmänheten, företag samt intresseföreningar och det uppskattas att cirka 40 000 personer har varit engagerade i planen. Stadsbyggnadskontoret räknade i sin tidsplan med att planen skulle ha antagits i oktober 2013. Men nu tycks Malmöborna få vänta ett år extra på grund av att Moderaterna i sista stund insett att översiktsplanen var på väg att realiseras. Moderaterna har därför bestämt sig för att göra översiktsplanen till en valfråga, vilket betyder att den inte kommer att antas förrän efter valet (vid en rödgrön valseger).
Det är framförallt två frågor som har kommit att bli avgörande för oppositionen; förtätning och trafik. Satsning på gång-, cykel- och kollektivtrafiken sker enligt den moderata utsagan på bilens bekostnad, underförstått att bilisternas framkomlighet i city måste vara så pass god att de måste kunna parkera direkt utanför favoritbutiken. Där översiktsplanen vill satsa på fler cykelbanor och spårbunden trafik vill Moderaterna bredda för bilar. Trots att allt fler studier visar på att spårbunden trafik är en av de avgörande faktorerna för att ge företag de rätta förutsättningarna att investera långsiktigt så väljer Moderaterna att prioritera breda körfält, vilket är en mycket bakåtsträvande och utvecklingsfientlig inställning.