Klimat.

2018-11-07 15:58
Bild: Paul Sakuma/AP
Puffetikett
Dagens ETC

Svenska skattepengar betalar för Norges elbilsboom

Svenska leasingbolag köper nya elbilar, cashar in supermiljöbilspremien, för att sedan exportera bilarna till Norge där de får bättre betalt för dem.

– Vi har gjort ansträngningar för att minska risken för läckage, men inget system är mig veterligen vattentätt, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

Tesla Club Sweden berättar på sin hemsida om hur svenska leasingbolag har satt i system att köpa nya elbilar, plocka ut det statliga elbilsstödet, leasa ut bilarna till svenska kunder i ett år för att sedan sälja dem vidare till kunder i Norge.

Helt på tvärs med supermiljöbilspremiens intentioner är andrahandsmarknaden för elbilar därför betydligt mindre än den annars skulle kunna vara – vilket inverkar negativt på omställningen från en fossilfri fordonsflotta i Sverige, framhåller bolaget.

Vill helst sälja till Norge

Flera Av Tesla Club Swedens medlemmar som har leasat en elbil vittnar till och med om att leasingbolagen stretat emot när de som kunder velat förlänga sin leasingperiod eller köpa ut bilen. Detta antas bero på att leasingbolagen tjänar mer på att sälja den begagnade elbilen vidare till Norge.

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, framhåller att myndigheten på uppdrag av regeringen genomförde en utredning av supermiljöbilspremien innan den infördes. 

– Av den utredningen framgår att Transportstyrelsens förslag var att premien enbart skulle gälla för privatpersoner. Om det hade varit fallet skulle det upplägg du pratar om inte ha varit möjligt. Den sittande regeringen valde dock en annan lösning, men jag känner inte till bakgrunden till varför de gjorde det, säger han.

Ministern medveten om ”läckaget”

Miljöminister Karolina Skog (MP) meddelar Dagens ETC att hon är medveten om att ”läckaget existerar”.

– När vi utformade bonus-malus-systemet gjordes ansträngningar för att minska risken för läckage. Men det finns mig veterligen inget system som är vattentätt. Det är anledningen till att vi lägger så mycket energi på att få fram bra lagstiftning på EU-nivå. För att vi ska få ett gemensamt arbete i hela EU. Då blir alla länder inom hela EU:s inre marknad, inklusive Norge, tvingade till att skapa goda incitament för elbilar och vi får liknande regler i alla länder, skriver hon.

På frågan om regeringen avser att förändra reglerna kring supermiljöbilspremien, för att förhindra läckaget till den norska andrahandsmarknaden, vill hon i dagsläget inte ge något svar.

– Som miljöminister i en övergångsregering vill jag inte kommentera det. Det blir upp till nästa regering att svara på, skriver Karolina Skog.

”Borde sättas förbehåll”

Magnus Johansson, ordförande för den ideella organisationen Elbil Sverige, säger att han förstår att elbilarna säljs vidare till Norge eftersom andrahandsvärdet är bättre där:

– Men man behöver ju inte tycka om det för det. Regeringen borde verkligen varit mer framsynta när de genomförde supermiljöbilspremien och satt upp vissa förbehåll, säger han.

För att elbilarna ska kunna bli ”svenssonbilar” är det viktigt att de finns att tillgå på andrahandsmarknaden, anser Magnus Johansson.

– Ett sätt att motverka detta som sker nu är ju om köparna blev tvungna till att betala tillbaka premien om bilen exporteras inom fem år, säger han.

Företräder konsumenterna

Men om elbilarna rullar i Sverige eller Norge spelar egentligen mindre roll för det globala klimatets skull, framhåller Magnus Johansson.

– Ur ett klimatperspektiv spelar det ju egentligen ingen roll, men det är tråkigt för de svenska kunderna om de begagnade elbilarna aldrig kommer ut på marknaden, säger han.

Martin Prieto Beaulieu, talesperson för Gröna bilister, håller inte med honom.

– Syftet med supermiljöbilspremien och bonus-malus-systemet var ju att öka antalet miljöfordon i Sverige, för att vi ska nå våra högt ställda klimatmål. Om fordonen exporteras i stället så bidrar ju inte skattesubventionen till det syftet, säger han.

Styrmedlen bör därför ses över ”omgående”, säger Martin Prieto Beaulieu.

– Om vi ska ställa om fordonsparken måste vi betänka att en bil rullar i genomsnitt i 18 år. Så om jag vore regeringen, skulle jag vara ganska orolig över att de klimatsmarta bilarna, med statligt stöd, försvinner ut ur landet.

Fakta:

142 490

I Norge fanns vid årsskiftet 142 490 registrerade elbilar, enligt landets statistiska centralbyrå SSB.

Det motsvarar 5,1 procent av landets alla passagerarbilar.

20 %

Enligt norska Opplysningsrådet for Veitrafikke var hela 20 procent, eller 1252 av de 6062 nyregistrerade elbilarna i september, inte fabriksnya utan importerade ”nästan nya bilar”.

62 309

I Sverige fanns i september 62 309 stycken laddbara bilar.

Av dem var 27 procent rena elbilar och 73 procent laddhybrider.

Källa: Elbilsstatistik.se

5 020 230

Totalt fanns 5 020 230 registrerade personbilar i Sverige under september månad.

Källa: Transportstyrelsen.

Bonussystem:

Supermiljöbilspremien ligger på 25 procent av bilens nypris, men maximalt 40 000 kronor.

Elbilsbonusen ligger 25 procent av bilens nypris, men maximalt 60 000 kronor.

Bonus-malus-systemet:

Sverige fick en ny fordonsskatt den första juli i år (2018). Den innebär ett så kallat bonus-malussystem, vilket fungerar som en Robin Hood-skatt på bilar. Nyinköpta bilar som genererar höga koldioxidutsläpp straffas med en högre skatt (malus), medan nya bilar med låga utsläpp belönas med en bonus.

800dagar

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Relaterade artiklar