Klimat.

2018-05-30 16:15
”När man ser att weekend­resan till Nice med flyg raderar 20 procent av de utsläpp vi har råd med per år och person för att begränsa den globala uppvärmningen till max två grader, kan det förhoppningsvis fungera som en väckarklocka” Bild: Erik Johansen/NTB scanpix/TT
”När man ser att weekend­resan till Nice med flyg raderar 20 procent av de utsläpp vi har råd med per år och person för att begränsa den globala uppvärmningen till max två grader, kan det förhoppningsvis fungera som en väckarklocka”

Nu kan du klimatberäkna din semester

Med hjälp av ett digitalt verktyg som visar hur våra resval eldar på den globala uppvärmningen vill nätverket bakom Klimatsmart semester bidra till en mer hållbar turism.

”Tanken är att det ska vara enkelt och gå snabbt att se vilket klimatavtryck en semesterresa ger”, säger Fredrik Warberg, som varit med och utvecklat tjänsten.

Transportslag, boendeform och antalet resdagar. Det är paramet­rarna som avgör om du får rött, gult eller grönt i Klimatsmart semesters utsläppskalkylator, som lanseras idag.

Bakom plattformen står ett västsvenskt nätverk bestående av bland annat forskare, tjänstemän, organisationer och aktörer inom turismsektorn. Syftet med webbtjänsten är att underlätta för svenskarna att göra klimat­smarta semesterval.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

– Genom att sprida kunskap om hur våra resvanor påverkar klimatet och miljön hoppas vi kunna bidra till en mer hållbar turism, säger Erik Lundberg, forskare vid Centrum för turism vid Göteborgs universitet.

Räknar även med boende

Han berättar att utsläppskalkylatorn som tagits fram är unik på så sätt att den inkluderar boendeform.

– Det har vad vi vet inte gjorts tidigare. Sen finns så klart ännu fler parametrar som kan inkluderas för att avgöra hur hållbar en semesterresa är, men det här är en början.

Utsläppen mäts i antalet kilogram koldioxid. De val som allra säkrast ger lägst siffror är att transportera sig med cykel, buss eller tåg i Norden och bo på vandrarhem eller i tält eller hos en kompis. Flygresor långt bort och många övernattningar på hotell ger sannolikt rött utslag i kalkylatorn.

Användarna får även veta hur stor areal smält Arktis-is som resan ger upphov till utifrån beräkningar som forskare tagit fram.

– Tanken är att det ska vara väldigt enkelt och gå snabbt att se vilket klimatavtryck en semesterresa lämnar, säger Fredrik Warberg, som varit med och utvecklat verktyget.

Idag släpper varje svensk i genomsnitt ut 11 ton växthus­gaser per år. För att vi ska bidra till att de globala klimatmålen nås måste vi minska våra utsläpp till under två ton per år – ungefär lika mycket som en genomsnittlig indier släpper ut.

– När man ser att weekend­resan till Nice med flyg raderar 20 procent av de utsläpp vi har råd med per år och person för att begränsa den globala uppvärmningen till max två grader, kan det förhoppningsvis fun­gera som en väckarklocka, säger ­Fredrik Warberg.

Tips om klimatsmarta resor

Det senaste halvåret har medierapporteringen om flygets stora klimatpåverkan ökat. Det har lett till att intresset för mer hållbara semesteralternativ vuxit och i tåggrupper på Facebook delar människor med sig av semestertips. Trots det är turism fortfarande starkt förknippat med flygresor till varma, palmtäta länder.

– Kopplingen till flyget är en del av vår konsumtionskultur på så vis att det för många representerar något idealiserat och positivt i identitetsbyggandet. Men det är en norm som vuxit fram bara under de senaste 20 åren. Tidigare kanske vi bilade ner till kontinenten eller tog tåget när vi reste längre sträckor. Så den här normen går så klart att förändra igen, säger Erik Lundberg.

Han anser att ökad medvetenhet och kunskap är en viktig pusselbit, men att det behövs åtgärder från flera olika håll för att förändra invanda beteenden.

– Det kan röra sig om olika typer av politiska styrmedel såsom flygskatt eller begränsningar i möjligheten att göra reklam för klimatintensiva semesterresor.

Bättre tågförbindelser

Fredrik Warberg tror också att bättre nattågförbindelser skulle få fler att välja tåget på ­semestern.

– För inte så länge sedan var det väldigt lätt att ta sig ut i Europa med tåg. Då var Köpenhamn navet och tyska Deutsche bahn körde många nattåg ­söderut. Nu har knutpunkten flyttat till Hamburg, och ­förbindelserna mellan Köpenhamn och Hamburg är inte optimala.

Det är emellertid inte något som hindrar honom själv från vara en flitig tågresenär. Sedan år 2005 har han nämligen gjort som en växande skara kända och okända i Sverige: valt att stanna på marken.

– Jag mår inte bra om jag flyger. Jag är som Malena Ernman, med skillnaden att jag inte får lika många erbjudanden om utlandsjobb, säger Fredrik Warberg och skrattar.

Erik Lundberg medger att han flyger då och då, inte minst inom yrkeslivet, som därmed är en del av problemet.

– Men jag har som många andra börjat tänka allt mer på dessa frågor och den kommande semesterresan får grönt i kalkylatorn.

Turismens utsläpp ökar

År 2014 reste fler än en miljard internationella turister i världen. Det var en fördubbling från 1995 och en ökning med hela 4 000 procent sedan 1950-talet.

Att semesterresandet får stora konsekvenser för både klimat och miljö är idag välkänt och något som började synliggöras när charter- och massturismen växte starkt under 1950- och 60-talet.

Idag står turismen för totalt åtta procent av våra utsläpp av växthusgaser, enligt en studie som nyligen publicerades i tid-
skriften Nature Climate Change. Den visar också att turismens utsläpp av växthusgaser ökade fyra gånger snabbare mellan 2009 och 2013 än forskarna trott, och att utsläppen kommer att fortsätta öka när välståndet i världen ökar.

Klimatsmart semester

Ett utvecklingsprojekt med syfte att bidra till en mer hållbar turism genom att tillhandahålla en digital plattform med verktyg och kunskapsinnehåll som främjar människors möjligheter att turista med låg klimatpåverkan.

Användare kan bland annat beräkna en resas utsläpp av växthusgaser genom att knappa in typ av transportmedel, boendeform och resans  längd. Det går även att ta del av klimatsmarta restips och läsa vidare om turism och hållbarhet.

Projektet initierades av nätverket Klimatsmarta semestrar som består av forskare, offentliga organisationer och turismaktörer i Göteborg och Västsverige.

Källa: www.klimatsmartsemester.se

3 tips för den som vill semestra hållbart

Undvik flyget. Om ni måste åka bil, se till att fylla bilen.

Ta fasta på tågets fördelar såsom möjligheten att ­upptäcka ställen på vägen, sova under resan och titta ut på landskapet.

Om du bor på ­hotell – ­fråga gärna personalen hur hotellet värms upp (vilken typ av el) och hur stor elförbrukning det har.

Källa: Erik Lundberg och Fredrik Warberg