Klimat.

2020-09-11 09:00
  • Femke Sleegers / I Haag anordnar Shell varje år en teknik- och vetenskapsfestival för barn och ungdomar.  Bild: Robert Elsing / Reclame Fossielvrij
    Femke Sleegers / I Haag anordnar Shell varje år en teknik- och vetenskapsfestival för barn och ungdomar.
  • ”Ju varmare desto bättre” – temperaturrabatt på flygresor.
    ”Ju varmare desto bättre” – temperaturrabatt på flygresor.
  • Artikel om att vi måste flyga mindre. I samma tidning: en annons för flygresor.
    Artikel om att vi måste flyga mindre. I samma tidning: en annons för flygresor.
Puffetikett
Dagens ETC

Kravet i Nederländerna: Ni måste förbjuda fossila annonser

Omställning blir omöjlig om fossila bolag får fortsätta annonsera. Därför kräver en ny kampanj i Nederländerna att lagstiftarna tar sitt ansvar. Förbjud alla fossila annonser, överallt.

– Alla partier som hävdar att de är gröna måste faktiskt vilja det här, säger Femke Sleegers.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Tidpunkten är rätt, säger Femke Sleegers, koordinator på kampanjen Reclame Fossielvrij (Fossilfri reklam) som samlar miljöaktivister och jurister för att åstadkomma något som skulle vara unikt. Nämligen att ett lands parlament stiftar en lag som förbjuder fossila annonser, både i medier och i det offentliga rummet.

– Om drygt sex månader har vi ett val. Innan dess ska vi tala med alla partier för att övertyga dem om att skriva in detta i sina plattformar.

Femke Sleegers använder gärna argumentet att den fossila industrin bör behandlas som tobaksbolagen, där det i dag finns lagstiftning som reglerar deras exponering mot allmänheten.

– Båda arbetar vilseledande, båda säljer en skadlig produkt, båda lever på något som är extremt beroendeframkallande. Då måste folkvalda kliva in. Vi borde ha agerat mot fossila annonser redan på 90-talet. Men nu försöker vi överföra lagen mot tobaksannonsering till det fossila, speciellt då de stora olje- och gasbolagen, för de är i allt väsentligt likadana som tobaksbolagen, de använder till och med samma reklambyråer för att styra opinionen och stoppa riktig klimatpolitik.

Behöver 40 000 namn

Nederländerna har ett system där medborgarinitiativ kan tvinga in frågor i parlamentet. Det krävs 40 000 underskrifter. Den helt nystartade kampanjen närmar sig 5 400.

– Men nu ska Greenpeace hjälpa till, säger Femke Sleegers.

Hur stor är chansen att en politisk majoritet kommer att ställa sig bakom ett förbud mot fossila annonser?

–  Vi tror på det här. Problemet är så akut. Samtidigt närmar vi oss ett val där alla som hävdar att de är gröna faktiskt måste vilja detta, annars är de ju inte gröna utan försvarar bara för sin egen klimatpolitik.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Något parti som kommer att bli särskilt svårt att övertyga?

– Sannolikt klassiska liberaler som vill lämna det här till marknaden.

”Stor stad” kan förbjuda

Femke Seegers kontaktar själv Dagens ETC för att få detaljer om gränsdragningar. Dagens ETC har till exempel uteslutit både fossila bilar och flygresor, medan The Guardian – den andra dagstidning i världen som agerat mot fossila annonser – hittills bara stängt för utvinnande fossilbolag. Det här är en utmaning, säger Femke Seegers.

– Vi utvecklar fortfarande en policy med hjälp av jurister.

Reclame Fossielvrij ska inte uteslutande bearbeta partierna på riksnivå. Parallellt kontaktar man städer, kollektivtrafiken och medier.

– Just nu pågår en mycket konstruktiv diskussion med en av landets största städer om att förbjuda fossila annonser. Det sker dock bakom lyckta dörrar, så jag kan inte säga mer om det just nu. Men städerna har möjlighet att gå före, de behöver inte vänta på nationella beslut.

Punktmarkerar landets DN

Landets medier har redan fått en första inbjudan till möte, men nu intensifieras kampanjen även mot dem.

– De ska inte komma undan genom att säga att de vill vara neutrala och inte ta ställning. De ska inte heller kunna undvika att ta diskussionen genom att peka mot ägare och marknadsavdelning.

Först ut att få särskild uppmärksamhet är NRC Handelsblad, nederländska motsvarigheten till Dagens Nyheter. Liberal, stor. Det finns även andra jämförelser att göra.

– Handelsblad har väldigt bra klimatjournalistik, men deras kommersiella avdelning gör samtidigt content för till exempel Shell. Nu kräver vi att chefredaktören träffar oss.

800dagar

Reclame Fossielvrij

Nederländsk kampanj som kräver förbud mot fossila annonser.

Det primära målet är att få landets politiker att stifta en ny lag.

Samtidigt kommer man att bearbeta medier, städer och andra reklamytor.

Mer information: www.verbiedfossielereclame.nl

Fler kampanjer för att stoppa fossila annonser

Storbritannien

Förbjud all reklam för suv:ar, menar tankesmedjan New weather institute. Gränsen skulle dras vid fordon som är 4,8 meter långa och/eller släpper ut mer än 160 gram koldioxid per kilometer.

Stoppa greenwashing från fossiljättarna, kräver Client earth, som nu samlar in namn för att bygga opinion mot den sortens annonser.

Belgien

I ett nytt lagförslag föreslås att annonser för suv:ar helt förbjuds.

Frankrike

Greenpeace har startat ett initiativ med målet att tvinga fram ett förbud mot reklam som skulle omfatta stora delar av den fossila industrin, inklusive flygresor och bilar.

Regeringen har låtit en grupp medborgare komma med klimatförslag. Denna kommitté ställer krav på att offentliga
annonsplatser ska stängas för fossilintensiva produkter och tjänster.