Inrikes.

2018-03-06 09:00
Karolina Skog, MP. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT
Karolina Skog, MP.

Miljöministern: ”Oacceptabelt”

Miljöminister Karolina Skog (MP) har tidigare uttalat sig kritiskt till mängden flygtrafik mellan Stockholm och Göteborg. Hon tycker att 174 000 ton från sträckan under förra året är ”oacceptabelt mycket utsläpp”.

– Jag tycker det är oacceptabelt mycket utsläpp för en sträcka där tåget utgör ett fullgott alternativ. Men det viktiga tycker jag är att utsläppen från flyget inom triangeln Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn i stort sett skulle kunna elimineras helt, bara vi gör smarta satsningar.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Så reagerar miljöminister Karolina Skog på Dagens ETC/ ETC Göteborg uträkningar av hur stora utsläppen från flygen var förra året mellan Stockholms två flygplatser och Landvetter.

Hon tror att lösningen på sikt är höghastighetsbanor och att införa flygskatt samt andra styrmedel för att flyget ska bära en större del av klimatkostnaden och att fler ska välja tåget.

– Flyget Stockholm till Göteborg ser jag som en lågt hängande frukt som pyser ut alldeles för mycket koldioxid. Sen får vi konstatera att inrikesflyget står för en mindre del av utsläppen från svenskars flygande, varför vi också måste göra något åt utrikesflyget, säger hon.

Hon tror inte på att förbjuda enstaka rutter.

Flyget har subventionerats med 2,2 miljarder i stöd till underhåll och investeringar de senaste fem åren, enligt en granskning som Dagens ETC gjorde nyligen. Hur går det här ihop med regeringens klimatmål?

– När det gäller rena charterflygplatser som går runt ekonomiskt genom kommunalt stöd så tycker det kan vara dags att ifrågasätta det. Däremot när det gäller vissa mindre flygplatser som erhåller statligt stöd, varifrån avstånden är långa och resealternativen få, tycker jag bilden är en annan. I de fallen finns en regionalpolitisk aspekt vi inte får glömma.

”Borde inte behövas”

Hennes partikollega i Göteborg, kommunalråd Ulf Kamne, talar i samma termer.

– Jag tycker inte att flyg på så korta sträckor borde behövas. Jag förstår att det finns behov, till exempel för anslutningar, som gör att jag inte vill förbjuda flyg på sträckor som den mellan Göteborg och Stockholm. Bättre järnvägsförbindelser är jätteviktiga för att minska både behov och lust att flyga.

Läs vidare på nästa sida: Vad tycker egentligen politikerna om utsläppen från flyg mellan Göteborg och Stockholm förra året?

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter