
Axfoods huvudkontor i Stockholm.
Bild: Helena Landstedt/TTDagens ETC
Matpriserna ökar snabbare i Sverige än andra nordiska länder, visar forskning från Lunds universitet. Samtidigt skenar matjättarnas vinster, något som tros bero på bristande konkurrens.
– Konkurrensen i livsmedelskedjan spelar roll. Studier visar att en större del av prisökningar överförs till konsumenterna i Sverige än i andra jämförbara länder, säger Fredrik Wilhelmsson, föreståndare för Lunds universitet vid Agrifood Economic Centre.

Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren
Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Text
Ämnen i artikeln
Detta kanske också intresserar dig

Margot Wallström om indragna stödet till Palmecentret: ”Vi är ganska arga”

Palmecentret blir av med Sida-stöd: ”Orbanisering av svensk politik”

Riksrevisionens kritik: Ni har glömt förskolan

Sveriges beredskap är god – så länge vi inte pratar vårdplatser

L:s valberedning har snart hittat nya partiledaren
