Hoppa till innehållet

Krönika

Rasmus Fleischer: Facebook gillar när vi stänger in oss

Rasmus Fleischer
Bild: Shutterstock

ETC nyhetsmagasin.

Logiken är lätt att begripa. Företag som vill sälja vår uppmärksamhet har intresse av att hålla oss kvar i flödet och varje länk representerar ett hotande användarläckage.

Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

”Länk i kommentarerna.” Om du har Facebook så känner du igen den frasen, liksom den här: ”Bild för uppmärksamhet.” De är uttryck för anpassning till de algoritmer som styr vilka inlägg som faktiskt blir sedda av andra användare.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från
Provläs nyhetsmagasinet digitalt en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från
Teckna en årsprenumeration på ETC nyhetsmagasin.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00