Hoppa till innehållet

Inrikes

Vill du ha en Busch Bärs – eller en tygpåse med Pehrsons ansikte på?

Bild: TT

Dagens ETC.

Inför valet hoppas partierna inte bara ha din röst – de vill också ha dina pengar. Besöker man Miljöpartiets onlinebutik hittar man, föga förvånande, fröpåsar och vindsnurror. Sverigedemo­kraterna i sin tur säljer USB-minnen, paraplyer, kapsylöppnare och lypsyl.

Men hur väl lyckas partierna med sin merch? Dagens ETC har pratat med PR-­experten Hampus Knutsson.

Många minns Moderaternas solkräm med texten ”Skyddar dig mot att bli röd”. Eller varför inte SSU:s kondombudskap ”känn sossen i dig”. De politiska partierna tävlar inför varje val med att ta fram produkter för att synas och väcka uppmärksamhet. En pin här, en keps där och så klart en tröja eller varför inte en vattenflaska.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00