Trots massiv kritik mot att Sverigedemokraternas nya reklamkampanj med paroller som ”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator” visas i Stockholms tunnelbana håller SL fast vid sitt beslut.
– Vi har gjort en bedömning idag, det strider inte mot våra riktlinjer, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman-Thullberg.
I måndags drog Sverigedemokraterna igång sin kampanj inför EU-valet, bland annat med annonsering i Stockholms tunnelbana. Det har väckt enorm kritik mot SL, som bland annat har fått ta emot klagomål via telefon, mejl och sin Facebooksida.
I SL:s riktlinjer för reklam och evenemang i SL-trafiken står att reklam står att annonsering inte får förekomma på SL:s reklamytor för ”reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp”. Efter kritiken har reklamen granskats igen och SL bedömer fortfarande att den inte strider mot riktlinjen, säger Suss Forssman-Thullberg.
Finns det någon chans att ni backar om den här reklamen och tar bort den?
– Nej, det kommer inte att ändras, den här bedömningen har vi gjort idag.
Forssman-Thullberg pekar även på att politiska partier har rätt att köpa reklamplats hos SL.
– Vi är en del av Stockholms läns landsting, det gör att rätten för partier att bedriva kampanj i våra ytor är väldigt stark.