Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Nu öppnar Citybanan – efter tolv år av olyckor

– Det är ju lätt att tro att det här otroligt komplexa bygget har lett till olyckorna, men ingen av de fem dödsolyckorna har hänt i de komplicerade delarna, berättar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef.
– Det är ju lätt att tro att det här otroligt komplexa bygget har lett till olyckorna, men ingen av de fem dödsolyckorna har hänt i de komplicerade delarna, berättar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef. Bild: Bild: Bertil Enevåg Ericson/TT

ETC Stockholm

På måndag öppnar Citybanan, den sex kilometer långa pendeltågsbanan under Stockholm. Sex människor har dött och hundratals skadats under det tolv år långa bygget. ​– Det är den tragiska sidan av de här åren, att det har krävts dödsfall, säger projektchefen Kjell-Åke Averstad på Trafikverket.

Nästan 17 miljarder skattekronor har den kostat och runt 13 miljoner arbetstimmar har lagts ner. Och nu är Citybanan färdig, den sex kilometer långa pendeltågstunneln från Tomteboda till Södra station. På måndag öppnas de två nya stationerna vid Odenplan och Stockholm city för allmänheten och de första tågen rullar med fördubblad spårkapacitet och – förhoppningsvis – betydligt bättre punktlighet än tidigare.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Hela sommaren till superpris: 3 mån för 99 kr. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln