Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Kommunala ”trafikpoliser” ska bevaka miljözoner

” I dag har vi bara möjlighet att bötfälla vid felparkerare, inte om de kör för fort, inte om de kör med dubbdäck, inte om de kör i miljözoner där de inte är tillåtna.
” I dag har vi bara möjlighet att bötfälla vid felparkerare, inte om de kör för fort, inte om de kör med dubbdäck, inte om de kör i miljözoner där de inte är tillåtna. Bild: Bild: Yvonne Åsell/SvD/TT

ETC Stockholm

Många av de trafikbrott som begås i dag utreds inte tillräckligt. Hastighetsöverträdelser, dubbdäcksförbud och överträdelser mot miljözonerna är några av de brott som polisen inte har resurser att prioritera. Därför vill nu trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att kommunerna själva ska ta över en del av trafik­övervakningen från polisen.

I förra veckan gick Stockholms stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) ut med ett förslag på DN Debatt. Förslaget innebär bland att att Stockholm och andra större kommuner som själva vill ska få ta över trafikövervakningen från polisen. I dag får kommunen endast bötfälla felparkerare, men Helldén menar att de skulle kunna göra avsevärt mer.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Hela sommaren till superpris: 3 mån för 99 kr. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln