Hoppa till innehållet

Rapmusik

Så marknadsför gängen sitt våldskapital på sociala medier

Till innehåll
Bild: TT, Skärmdumpar Youtube, Shutterstock (montage)

Dagens ETC

När den 18-åriga mannen skjutits till döds i Fruängen i onsdags kväll dröjde det inte länge innan var och en kunde beskåda dådet på Tiktok och Youtube. Och det blir allt vanligare att videor på gängens skjutvåld sprids på internet – av gängen själva. Så marknadsför de sitt våldskapital.

– Man vill visa hemska saker för omvärlden, säger journalisten och författaren Emil Arvidson.

Ett skakigt klipp filmat med mobilkamera ur baksätet på en bil. En kropp på marken med grå mjukisbyxor och svart jacka. Sex skott avlossas. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Hela sommaren till superpris: 3 mån för 99 kr. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln