För drygt 130 år sedan bildades Kooperativa förbundet (KF) med syftet att vara en motkraft till de handlare som drev upp matpriserna. Idag äger KF Coop som tillsammans med giganten Ica och växande Axfood dominerar den svenska livsmedelshandeln.
Nu visar Sydsvenskan att Coop varit drivande under den senaste tidens kraftiga prishöjningar på mat. Vid årsskiftet genomförde kedjan kraftiga prishöjningar, först fem veckor senare följde Ica och Axfood efter. Sydsvenskan skriver också att Coop skrev brev till sina leverantörer strax efter att man höjt priserna – och vädjade om samarbete för att hålla priserna nere.
Coops presschef Marcus Björling menar att man har ständig dialog med sina leverantörer och menar att man ibland är före de andra kedjorna med att justera priserna, ibland efter.
Kampanj mot rekordvinster
Dagens ETC har tidigare berättat att Ica och Axfood gjorde miljardvinster 2022. Coops resultat är ännu inte sammanställt, men Marcus Björling menar att vinstmarginalerna i branschen som helhet sjönk under fjolåret.
– Coop minskar sina marginaler för att pressa priserna. Det är en tuff situation vi sitter i, men vi gör allt för våra kunder och medlemmar, säger han till Dagens ETC.
Organisationen Skiftet driver nu kampanj för att regeringen ska agera för sänkta matpriser genom att införa ett pristak på basvaror och en skatt på vad man ser som matkedjornas övervinster. Att vinsterna sjönk 2022 ska ses mot bakgrund av rekordvinsterna under pandemin, menar Robin Zachari, kanslichef på Skiftet.
Coops historia gör att man blir extra upprörd när de driver upp priserna, säger Robin Zachari.
– Man tänker på historien om hur arbetarna gick ihop för att komma undan den tidens Ica-handlares strypgrepp.