Hoppa till innehållet

ETC Sundsvall

Debatt: Välj bort bilen när bättre alternativ finns

Kollektivtrafiken når ut i bostadsområdena. Här en hållplats på Luleåvägen i Granloholm.
Kollektivtrafiken når ut i bostadsområdena. Här en hållplats på Luleåvägen i Granloholm. Bild: Bild: Kerstin Stickler

ETC Sundsvall.

Tyvärr är förståelsen och viljan att på alla fronterpåverka våraklimatutsläpp låg.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Sundsvall som står för åsikten.

En stor klimatutmaning som vi har i Sverige är koldioxidutsläpp från biltrafik. Därför arbetar kommunens tjänstemän på vissa avdelningar frenetiskt med att påverka våra medborgares beteende för en ökad användning miljövänlig kollektivtrafik och cykel och minska på sitt bilresande.

 Vi politiker i kommunen har rätt till ersättning för bil eller buss för resan till politiskt sammanträde som den förtroendevalde kallas till. Enligt bestämmelserna gäller det ”färdsätt som innebär lägsta möjliga kostnad och minst påverkan på miljön”. 

 Miljöpartiet anser att det borde vara lätt att göra rätt. Men dagens regler fungerar tvärt om. Bilersättning fås enkelt genom att skriva in sträckan på närvarolistan. Åker du buss måste du komma ihåg att begära kvitto av föraren och sedan redovisa det. Cyklar du får du inget för att täcka de underhållskostnader du har. Att det är så beror troligen på att bilen är norm i dagens samhälle och slentrianmässigt hamnar fokus på bilresor.

 Miljöpartiet vill se ett annat fokus och lämnade förslag på ändring i en motion: ”Att kommunen tar bort förtroendevaldas rätt till ersättning för bilresor för de som har möjlighet att åka kollektivt” och ”att kommunen undersöker möjligheten till ett system för reseersättning för förtroendevalda som gynnar de som reser med kollektivtrafik, går eller cyklar.” Inget förbud, men ett tydligt ekonomiskt incitament. Den som ändå väljer bilen får stå för den resekostnaden själv. I de fall bussmöjligheter saknas godkänns så klart ersättning för bil. 

 Vårt förslag hade kunnat bli ett bra och tydligt exempel på att det är viktigt att välja bort bil när bättre färdmedel finns. Och visa att vi politiker själva tror på det som vi försöker övertyga våra medborgare om.

Varken tjänstemannaledningen eller fullmäktigepolitiker från andra partier stödde vårt förslag. Det visar tyvärr att förståelsen och viljan att på alla fronter påverka våra klimatutsläpp är låg. Det borde vara prioriterat att anpassa regler och bestämmelser så att det blir enklare att göra rätt och krångligare och dyrare att göra fel. 

 Besviket kan jag konstatera att vi politiker på lokal nivå inte kan enas om att föregå med gott exempel och visa medborgarna hur smart det är att välja bort bilen när andra miljövänligare färdmedel finns. Hur ska det då gå att enas på global nivå kring nya regler som syftat till utsläppsminskningar om de utmanar invanda mönster?

Därför uppmanar jag politiker från alla läger såväl på global som lokal nivå att verkligen tänka nytt och kreativt så att slentrian och gamla vanor inte hämmar oss i vårt beslutsfattande. Vi måste enas kring åtgärder för att hejda klimatförändringarna. 

Ämnen i artikeln