Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Utsålda trafiken faller lätt när krisen kommer

”Samhällsviktig verksamhet ska ha en robust organisation som klarar kriser, stora och små. Men då kan inte statlig verksamhet drivas som den gör nu, med affärsmässiga principer, new public management, vinstkrav och blåslampa”, skriver debattörerna.
”Samhällsviktig verksamhet ska ha en robust organisation som klarar kriser, stora och små. Men då kan inte statlig verksamhet drivas som den gör nu, med affärsmässiga principer, new public management, vinstkrav och blåslampa”, skriver debattörerna. Bild: Bertil Enevåg Ericson/TT

Dagens ETC.

”Ett historiskt infrastrukturmisslyckande”, löd regionrådet Kristoffer Tamsons (M) reaktion när Trafikverket tvingades ställa in stora delar av tågtrafiken på grund av sjukdom. Men faktum är att krisen lika gärna hade ­kunnat inträffa på trafikledningen i Stockholms kollektivtrafik, som Tamsons själv ansvarar för. Sten, möt glashus.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Nyligen ställde Trafikverket in ­hälften av alla tåg genom Stockholm på grund av att sjukfrånvaron på trafikledningen var så pass hög att man bedömde att det inte gick att bedriva tågtrafiken med full kapacitet. Beslutet gällde fjärrtåg, regiontåg, pendeltåg och godståg. Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) gick direkt ut och kritiserade Trafikverket och regeringen för att de inte klarar av att upprätthålla sin verksamhet under kris. 

Det är naturligtvis en allvarlig situation som i grunden handlar om att samhällsviktig verksamhet ska ha en robust organisation som klarar kriser, stora och små. Men då kan inte statlig verksamhet drivas som den gör nu, med affärsmässiga principer, new public management, vinstkrav och blåslampa. 

I Kristoffer Tamsons egen region har all kollektivtrafik varit utlagd på entreprenad i mer än 20 år och all trafik drivs av vinstdrivande aktiebolag. I början av 2020 fick vi rapporter om att det var kris på tunnelbanans trafikledning. ­Personalen vittnade om dålig arbetsmiljö i form av stress och dålig bemanning. Skyddsombuden larmade om en trafikfarlig situation där trafik­ledare inte ens kunde gå ifrån och ta matrast. 

Tamsons och majoriteten har tyvärr varit helt ointresserade av att göra något åt det problem som uppstår till följd av upphandlingar där det lägsta priset alltid vinner avtalen. Slimmade organisationer utan några extra personalresurser är vardag i Stockholms kollektivtrafik. Allt ska effektiviseras och rationaliseras bort, om det blågröna styret får bestämma. 

Vänsterpartiet vill att kollektivtrafiken i regionen ska drivas i egen regi, utan vinstintresse. Vi vill att allt från underhåll av ­signalsystem och städning till att de som arbetar med att köra tågen och leder ­trafiken ska vara en helhet. Vi vill att skatteintäkter och biljett­intäkter oavkortat ska användas till att ­skapa den bästa och mest klimatvänliga kollektivtrafiken. 

På nationell nivå vill vi inte att SJ och den statliga järnvägen drivs som den gör nu med vinstkrav och blåslampa. Vi vill riva upp den nya kollektivtrafiklagen som ger företag möjlighet att fritt konkurrera och köra den trafik de anser vara mest lönsam. Vi vill ge järnvägen, nationellt och regionalt, verkliga förutsättningar att fungera, både för de som arbetar för den och för de som reser med den.