Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Tjänstefel att inte satsa på kollektivtrafiken

ETC Stockholm.

Vi vet att landstingsledningen i måndags avvisade erbjudandet om att låta mer pengar från trängselskatterna gå till kollektivtrafiken. Det är inte acceptabelt.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

Vi vet att landstingsledningen i måndags avvisade erbjudandet om att låta mer pengar från trängselskatterna gå till kollektivtrafiken. Det är inte acceptabelt.

Landstingets huvuduppgift är att se till att länets befolkning får en god hälsovård och kollektivtrafik. Du ska nu under två dagar ta ställning till en budget för denna livsviktiga verksamhet.

Tillgångarna är knappa och varken sjukvården eller trafiken får de resurser som en högklassig verksamhet kräver. Men det finns en möjlighet att öka resurserna till kollektivtrafiken med cirka 1 miljard kronor 2015 per år de närmaste sju åren. Det handlar om det erbjudande som landstinget fått från regeringen och Stockholms stad att omdestinera inkomsterna från trängselskatten så att de delas lika mellan motorväg och kollektivtrafik.

Vi vet att landstingsledningen har avvisat detta erbjudande. Vi menar att det inte är acceptabelt. Det kan liknas vid tjänstefel av landstinget att inte sätta kollektivtrafikens behov före biltrafikens. Över partigränserna borde ni protestera mot en ledning som inte förstår det egna landstingets bästa.

I debatten har det sagts att det pausade förbifartsbygget kostar skattebetalarna enorma summor. Den summa Trafikverket angivit är 150-270 miljoner kronor eller mindre än en hundradel av den beräknade kostnaden för bygget. Pauskostnaden är dessutom självförvållad eftersom Trafikverket påbörjat stora åtgärder innan alla planer är slutligt fastställda. Bygget får inte påbörjas innan alla tillståndsbeslut vunnit laga kraft. Två första spadtag har visserligen tagits, men det var i rent propagandasyfte.

Vi hoppas att förnuftet och ett samarbete byggt på kunskap ska segra. Om du hör till de förnuftiga så bidrar du till att landstinget kommer överens med regeringen och staden om en omfördelning av trängselskatteinkomsterna så att de gör nytta för landstingets kärnverksamhet. Det kan också ge utrymme för en välbehövlig översyn av i vilken utsträckning förbifartsprojektet överensstämmer med klimatmål, hälsomål och en hållbar stadsregion.

Stockholm den 16 december 2014

Med Goda Julhälsningar

Nätverket Stoppa Förbifart Stockholm

 

I nätverket ingår följande drygt organisationer:

Alternativ Stad/Jordens vänner, Arbetsgruppen Rädda Grimstaskogen, Cykelfrämjandet, Djurgården Lilla Värtans miljöskyddsförening, Fältbiologerna Stockholm-Uppland-Gotland, Föreningen Rädda Lovö, Gemensam Välfärd, Gröna kvinnor, Human powered vehicles Sweden, Ingenjörer för miljön, Klimataktion Stockholm, Klimax, Kollektivtrafikant Stockholm, Lovö hembygdförening, Mälaröarnas naturskyddsförening, Nacka Naturskyddsförening, Naturskyddsföreningen Stockholms län, Nej till Västerleden, Nätverket Järva Framtid, Planka, Stockholms Naturskyddsförening, Söderorts Naturskyddsförening, Södertörns miljö- och utvecklingsförening.

Ämnen i artikeln