Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Sverige behöver en infrastruktur i världsklass

"En stor del av orsakerna till problemen med järnvägen är brister i järnvägsunderhållet", skriver Sekos ordförande Janne Rudén.
"En stor del av orsakerna till problemen med järnvägen är brister i järnvägsunderhållet", skriver Sekos ordförande Janne Rudén. Bild: Bild: Stefan Nilsson

Dagens ETC.

Regeringen är på rätt väg när det gäller järnvägsunderhållet, men fortfarande återstår många problem att lösa, skriver Sekos ordförande Janne Rudén.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Infrastruktur är samhällets blodomlopp. Utan fungerande infrastruktur kan människor inte resa och industrin kan inte få ut sina varor på världsmarknaden. För att kunna konkurrera med omvärlden krävs att vi i Sverige har en infrastruktur som presterar i världsklass. Men tyvärr är det inte så i dag – vår infrastruktur uppvisar tydliga brister. Som exempel kan nämnas att Trafikverket bedömer att förseningarna i tågtrafiken varje år kostar samhället fem miljarder kronor på grund av att människor inte kommer till jobbet i tid eller på grund av att industrin inte får sina varor levererade i tid.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

 

En stor del av orsakerna till problemen med järnvägen är brister i järnvägsunderhållet. Dels handlar det om att för lite resurser läggs på underhåll av infrastrukturen och dels handlar det om hur underhållet organiseras. Seko är övertygade om att mer resurser behöver skjutas till. Men det spelar mindre roll med ökade resurser om det finns ett systemfel i själva utförandet av underhållet.

Det svenska järnvägsnätet håller på att falla samman. Tillståndet i spåren försämras och underhållsskulden växer. Som exempel kan nämnas att behovet av att byta ut spårväxlar 2013 låg på ungefär 660 stycken. Samma år byttes endast 25 växlar ut. Och de kommande 10-20 åren behövs ytterligare 1 430 spårväxlar bytas. Man behöver inte vara expert för att inse att situationen inom överskådlig framtid inte kommer att bli bättre och att vi kommer längre och längre ifrån en fungerande tågtrafik.

I dag är det så att Trafikverket upphandlar allt underhåll av järnvägen bland privata aktörer. Denna modell har tydliga brister som inte går att lösa på annat sätt än att myndigheten får egen personal som, bokstavligt talat, går i spåren och hittar fel samt åtgärder dessa. Utan egen personal i spåren har inte Trafikverket den kunskap som krävs för att gör väl avvägda upphandlingar.

Detta försöker regeringen delvis nu råda bot på. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda hur myndigheten kan skaffa sig egen personal som utför besiktningar av infrastrukturen. Det är bra men inte tillräckligt med endast besiktningspersonal utan Seko anser även att personalen måste utföra och bedriva underhåll.

För att få ett bättre fungerande järnvägsunderhåll anser Seko att delar av underhållet ska in som en enhet under Trafikverket. Detta i syfte att myndigheten ska få egna resurser för att bedriva åtgärder i spår. Främst behöver Trafikverket resurser för att utföra det avhjälpande underhållet. Men egenregiorganisationen bör även omfatta delar av det förebyggande underhållet samt även reinvesteringar. Bakom detta ligger en strävan att skapa en sådan omfattning av innehåll i arbetet att man kan åstadkomma ett effektivare resursutnyttjande och därmed få ned de samlade kostnaderna.

För att inte hasta fram samt för att utvärdera noggrant föreslog Seko hösten 2015 att Trafikverket ska få i uppdrag att starta pilotprojekt i Sverige där underhållet utförs i egen myndighetsregi. Dessa pilotprojekt ska sedan jämföras med arbetet på liknande bandelar där underhållet fortsatt upphandlats.

Sekos förslag på pilotprojekt har hörsammats av regeringen och nyligen gav regeringen Trafikverket i uppdrag att lämna förslag på hur myndigheten i egen regi kan utföra och bedriva underhåll av järnvägen inom minst två geografiskt avgränsade områden. Dessa områden ska sedan jämföras med järnvägsunderhåll i upphandlad konkurrens.

Seko anser att regeringen är på rätt väg när det gäller att få ordning på järnvägsunderhållet. Dock är det en lång resa kvar och vi avvaktar med glädjerop tills vi sett presentationen av Trafikverket regeringsuppdrag samt vilka åtgärder regeringen därefter vidtar.