Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Stadens hemtjänstpersonal fortsätter detaljstyras

Marknadsstyrd eller behovsstyrd hemtjänst, det är frågan. Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.
Marknadsstyrd eller behovsstyrd hemtjänst, det är frågan. Personerna på bilden har inget med artikeln att göra. Bild: Bild: Ulla Palm/TT

ETC Stockholm.

GPS-funktionen i Paragå ska slopas, föreslår nu äldreförvaltningen i Stockholm. Paragå är ett elektroniskt system som sedan ett år tillbaka övervakar alla hemtjänstanställda i staden. Systemet har mött ett starkt motstånd. Hemtjänstupproret, ett nätverk för hemtjänstanställda, har samlat in namn mot systemet och pådet privata företaget Aleris i Södermalm gick SAC:s driftssektion i slutet av förra året ut i strejk.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

I Kommunalarbetaren den 5 juni berättar äldreborgarrådet Clara Lindblom (V) att avskaffandet av GPS-funktionen bara är en liten del av en pågående utvärdering: ”Den övergripande målsättningen är att få en hemtjänst som inte har den här minutstyrningen som funnits.” Kanske hoppas Lindblom nu att detta skall lugna känslorna hos en personal som har fått nog av den ständiga tidspressen och övervakningen. Personalen kommer dock tids nog upptäcka att detta förslag inte innebär särskilt mycket mer än en kosmetisk förändring. GPS-funktionen skall nämligen ersättas med en liknande funktion som i stället bygger på Near Field Communication-teknik.

Läser man äldreförvaltningens delrapport som ligger till grund för förslaget inser man att syftet inte är, som Lindblom påstår, att ta bort minutstyrningen inom hemtjänsten

Tvärtom är syftet att förbättra de tekniska förutsättningarna för en så detaljerad och tillförlitlig minut-övervakning som möjligt: ”Äldreförvaltningens uppföljningar visar att GPS inte är en hundraprocentig kvittensmetod. Enbart ca 75 % av besöken blir elektroniskt kvitterade med GPS-tekniken ”. NFC-tekniken däremot ”ger en lösning som tekniskt fungerar till 100 %”.

 

Fyra besök på en dag var standard för 25 år sedan. I dag är det inte ovanligt med 15–20 besök på en dag. Det skrev hemtjänstanställda från Södra Innerstaden i Malmö i en debattartikel i Sydsvenskan i februari.

På senare år har elektroniska tidsmätningssystem införts i ett stort antal kommuner i Sverige, oavsett de styrandes politiska färg. Hemtjänstpersonalen från Malmö beskriver hur denna tidsmätning har förvandlat hemtjänsten till en verksamhet som mer liknar en bilfabrik än omsorg om människor.

Tidigare, skriver de, bestämdes vad man skulle göra vid varje besök ”i samråd med vårdtagaren”. I dag däremot är besöken planerade i förväg och ingen hänsyn tas till vårdtagarens behov just för stunden. ”Alla insatser är i förväg tillståndsgivna och behöver produktionsenheten extra insatser ska de godkännas av hemtjänstinspektören.  Alla moment ska klockas och tid till besöken ska ges efter ett strikt standardiserat schema.”

Den strid som nu utkämpas inom hemtjänsten i Stockholm handlar i grunden om huruvida hemtjänsten skall fungera som en marknadsstyrd eller som en behovsstyrd verksamhet. När nu äldreförvaltningen föreslår att lägga 26 miljoner kronor på att göra minutstyrningen mer effektiv och tillförlitlig är den fortsatta inriktningen tydlig. Man kan dock fråga sig varför äldreborgarrådet fortsätter påstå att detta är början på en kursändring?

Ämnen i artikeln