Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Socialdemokraterna i regeringen måste våga prioritera klimatet

Utsläppen i Stockholms tätbebyggda områden måste minska. Debattörerna vill därför se en satsning på kollektivtrafiken i Region Stockholm.
Utsläppen i Stockholms tätbebyggda områden måste minska. Debattörerna vill därför se en satsning på kollektivtrafiken i Region Stockholm. Bild: Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Region Stockholm gör mycket för att pressa ned utsläppen från trafiken, skriver Miljö­partiet som ingår i den styrande koalitionen. Nu krävs det att regeringen hjälper till, bland annat med satsningar på kollektivtrafik och utbyggnad av tågförbindelser.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

För vissa är det kontroversiellt att konstatera att biltrafiken måste minska, det är kontroversiellt att hur vi transporterar oss måste förändras. Dessa personer ser oss i Miljöpartiet som bilhatare. Men för de flesta som läser Dagens ETC är det nog inte en provokation att prata om att vi behöver prioritera kollektivtrafiken före bilvägarna. Ni vet precis som vi att världen befinner sig i ett akut klimatnödläge, och att de val vi gör idag är helt avgörande för våra möjligheter att klara klimatet. Vi i Miljöpartiet och ni läsare har också lyssnat till forskningen som säger att fler vägar leder till mer biltrafik och således till mer utsläpp, mer buller och fler barriärer i vår stad och vår region. 

När regeringen nu planerar för den nationella infrastrukturen fram till 2033 så har vi i Miljöpartiet i Region Stockholm haft ett fokus: klimatet – och att nå de uppsatta klimatmålen. Den styrande koalitionen i Region Stockholm där vi ingår har nu också kunnat enas kring detta. Region Stockholms pengar ska inte läggas på vägar. Vi ska istället lägga våra gemensamma resurser på kollektivtrafiken och arbeta för att fler ska kunna cykla eller gå till jobbet och andra aktiviteter. 

Nästan en fjärdedel av Sveriges befolkning bor i Stockholmsregionen och om det är någonstans i vårt land som behöver minska utsläppen från transporter så är det i Stockholms tätbebyggda områden. Antalet resenärer i Region Stockholms kollektivtrafik överstiger resten av landets samlade kollektivtrafik, och möjligheten att flytta över privatbilism till kollektivtrafik är stor. Lyckas Stockholmsregionen minska persontrafiken och transporterna på väg kommer det ha stor betydelse för hela Sveriges klimatutsläpp.

I Stockholmsregionen har vi fortfarande för stora klimat­utsläpp. Under hösten kom nya siffror som visar att utsläppen minskar alldeles för långsamt. Minskningen av utsläppen från trafiken har i princip stannat av och står fortfarande för runt 50 procent av utsläppen i Stockholms län. Många positiva insatser för att Region Stockholm ska nå klimatmålen görs, men för att lyckas med detta krävs kraftfulla åtgärder som minskar utsläppen från transporter. Det finns inte tid för att ta små steg, det är tid för jättekliv.  

När Region Stockholm nu svarar på en remiss om hur inriktningen ska se ut för den nya nationella planen för infrastruktur så är det för att med stor tydlighet be regeringen satsa just på detta. Det finns stora behov av att bygga ut kollektivtrafiken, det finns stort behov av att öka kapacitet i regional- och pendeltågstrafiken och det finns stort behov av att öka kapacitet och framkomlighet. Regeringen och samarbetspartierna behöver ta beslut som gör det möjligt att uppnå klimatmålen. Framför allt måste Socialdemokraterna i regeringen våga prioritera klimatet, på riktigt.

Nu måste det bli slutpratat om stora vägprojekt. Stockholms­regionen behöver inga nya initiativ till vägar. 

För att vi ska kunna uppnå regionens klimatmål måste regeringen: 

1. Fokusera sina medel på en kraftigt utbyggd kollektivtrafik och ökade möjligheter för cykel och gång. 

2. Införa ännu kraftigare styrmedel som leder utvecklingen mot transporteffektivare samhälle och lägre klimatutsläpp. Exempelvis på styrmedel är miljözoner, bonus malus och begränsning av fossila bilar.  

3. Skapa förutsättningar för en snabbare elektrifieringen av person- och varutransporter

I detta sammanhang är det också viktigt att lyfta att Stockholmsregionen har landets tredje största landsbygd med sina drygt 160 000 invånare utanför tät­orterna. Detta kräver egna insatser, samtidigt som det är viktigt att samspelet mellan stad och land fungerar. Landsbygden ska inte lämnas utanför kollektivtrafiken, den ska elektrifieras. För alla som bor på landsbygden, eller som har ett sommarhus i glesbygd, ska det vara lätt att köra bil på el. Länsstyrelsen bedömer att det behövs cirka 3 200 snabbladdplatser i länet till år 2030. Idag finns bara 500. Region Stockholm vill snabba på utbyggnadstakten.

Partier på alla nivåer som har långa önskelistor på vägbyggen behöver skrota den listan nu. Det är viktigt att alla vågar prioritera klimatet. De bakåtsträvande bensin- och motorvägskramarna får inte vinna mot den omställning som pågår. Klimatet måste vinna. Det anser inte bara Miljöpartiet utan många med oss, både ni läsare av denna tidning och en stor del av näringslivet. Hela regeringen och januarisamarbetet måste nu enas kring detsamma.