Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: När kan vi köpa biljett till magnettågen i Sverige?

Magnettåg i Shanghai.
Magnettåg i Shanghai. Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

När blir det möjligt att köpa tågbiljetter för farter över 400 kilometer i timmen i Sverige?
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Kan man köpa en sådan biljett idag? Ja, den kan köpas på finestbayarea shop för tåg mellan Helsingfors och Tallinn.  

Men det finns ju ingen tågförbindelse där idag, bara vatten. Det är färja där, en resa på drygt två timmar. Ja, men tåget kommer att finnas i framtiden och då blir det en 20 minuters resa om entreprenören Peter Vesterbacka får som han vill. Han har stöd från politiker i Estland och säljer redan idag biljetter till ett tåg som går att åka när tunneln är färdigbyggd. 


Hur ser projektet ut? Det är ca 10 mil, varav minst 7 mil i tunnel under Finska viken. Det blir Europas längsta järnvägstunnel när det blir klart. Vesterbacka vill också bygga en ny stad (cirka 50 000 invånare) på den finska sidan mellan huvudstäderna och har säkerställt cirka en miljard kronor i extern finansiering från Dubai för detta stadsbyggnadsprojekt. Just nu är det dock oklart om Vesterbacka får igenom sin tänkta linjedragning med en stad på en ö. Som jag nyligen föreslog kan Sverige också börja bygga helt nya städer när det föreligger snabba transporter in till befintliga städers centralstationer. Nyligen blev det också klart att kinesiska Touchstone Capital går in med ett belopp, motsvarande cirka 160 miljarder kronor, i finansiering av tunnelbygget FinEst link.

Hur var det nu i Sverige? ”Höghastighetstågets” ostlänk har topphastighet 250 kilometer i timmen och det finns inga biljetter att köpa, medan topphastigheten på FinEst-tåget uppges bli 400 kilometer i timmen. Idag kan denna höga hastighet bara nås med ett magnettåg. Jaha, men man bygger ju inte tunnlar hur snabbt som helst. Nej, men jämfört med den svenska snigelfarten för bygget av Ostlänken (15 mil) kan FinEst Link bli färdigt tidigare trots många tunnlar. Ostlänkens finansiering är oklar, men i dagsläget planeras den att till cirka två tredjedelar vara klar om tio år. Vesterbacka vill ha tunnelbygget FinEst link klart om fem år vilket i så fall är mycket snabbt. Förmodligen tar det avsevärt längre tid.

Det går dock att bygga magnettåg (400–500 km/h) dubbelt så snabbt som så kallade höghastighetståg (250–320 km/h) vilket ger bättre totalekonomi i projektet på grund av att det uppstår tidigare biljett­intäkter. 

Det går också att köpa biljett till magnettåget i Shanghai med toppfarten 430 kilometer i timmen. Det är många svenskar som har åkt det tåget sedan starten år 2003. Men, vem vill köpa en biljett i förväg mellan Linköping och Järna (Ostlänken) när tidsnyttan är så låg? Stödköp istället en biljett till FinEst link! Det gynnar framväxten av ett modernt och hållbart EU-samhälle.

Utred de nya möjligheter som öppnar sig med magnettåg även i Sverige!

00:00 / 00:00