Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Konsumentverket har spelat ut sin roll

"För att kunderna ska få den kvalitet de betalar för behövs reformer kopplade till ökad konsumentmakt som leder till att de idag tydliga informations- och resursasymmetrierna mellan brukare och producenter på sikt utjämnas", skriver debattörerna.
"För att kunderna ska få den kvalitet de betalar för behövs reformer kopplade till ökad konsumentmakt som leder till att de idag tydliga informations- och resursasymmetrierna mellan brukare och producenter på sikt utjämnas", skriver debattörerna. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC.

Vi ser dagligen exempel på hur kunderna kommer i kläm på de avreglerade marknaderna. Därför måste samhällets insatser för att förstärka konsumenternas ställning utökas.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Vi ser dagligen exempel på hur kunderna kommer i kläm på de avreglerade marknaderna. Därför måste samhällets insatser för att förstärka konsumenternas ställning utökas, skriver Lars G Linder och Daniel Torstensson.

De senaste decenniernas politik har stärkt företagens ställning på ett flertal konsumentmarknader, bland annat på transport och telefoniområdena. Kunderna har däremot sett sin ställning försvagas. Vi ser dagligen exempel på hur kunderna kommer i kläm på de avreglerade marknaderna och att kvaliteten blir lidande i avsaknad av resursstarka kundorganisationer som skyddar kunderna.

När marknadsekonomin nu släppts så fri som på de tidigare nämnda och andra marknader, visar det sig med tydlighet hur ojämna villkoren är för företag kontra kunder. För att få jämvikt i förhållandena är det viktigt att staten tar sitt ansvar för att möjliggöra en kunddriven oberoende granskning av konsumentmarknaderna. Marknadsekonomi kräver för att fungera jämbördiga parter. Utan det kommer inte tillräcklig hänsyn tas till långsiktig försörjningstrygghet. Dessutom riskerar man orimligt höga priser och dålig kvalitet.

Många kanske tror att Konsumentverket fyller rollen att skydda kunderna, men det uppdrag de fått är huvudsakligen på strukturell nivå och inte att faktiskt stödja enskilda konsumenter. Därutöver har ett antal specialmyndigheter ett tillsynsansvar för de marknader som avreglerades för omkring 25 år sedan. Tillsynen inom de flesta avreglerade områden är dock idag svag. Regeringen har de senaste fem–tio åren sällan följt upp tillsynsmyndigheternas verksamhet systematiskt, vilket uppmärksammats av kundorganisationer och även Riksrevisionen. Konsumentskyddet i Sverige uppvisar stora brister.

För oss framstår det som mindre välbetänkt att nu en statlig myndighet, Konsumentverket, fått uppdraget att ta över konsumentvägledningen genom tjänsten Hallå Konsument, som i första hand innebär förstärkt informationsverksamhet. Det är inte ett tillräckligt vasst verktyg för konsumenter som kommit i kläm. I ett fullödigt konsumentskydd utgör möjligheten att bedriva civilrättsliga mål en viktig förutsättning, då det ofta är tvister mellan leverantörer och konsumenter som behöver prövas. Att tro att en konsumentvägledning huvudsakligen ska bestå av informationsspridning är därför tveksamt.

Istället bör vi tänka nytt när ett bättre konsumentskydd ska byggas upp. Vi föreslår därför att frågan om ett relevant konsumentskydd och konsumentvägledning bör bestå av en partsföreträdd tillämpning. En sådan lösning finns redan på plats i Nederländerna. Genom det kunniga nederländska partsföreträdda konsumentskyddet får konsumenterna direkt hjälp i svåra situationer i vardagen, och samtidigt utvecklas funktionen på många konsumentmarknader. Genom risk för påföljd i rättsliga processer och genom svartlistning av oseriösa företag rensas marknaderna så att de mer konsumentvänliga företagen premieras.

Samhällets insatser för att förstärka konsumenternas ställning måste utökas. Det måste skapas finansiering och tillräcklig kunskap även för konsumenterna att värdera och granska de olika produkter och tjänster som erbjuds. Finansiering av det civila samhället kan antingen ske genom statligt anslag eller genom en avgift på den produkt som kunden köper.

För att få väl fungerande konsumentmarknader där kunderna får den kvalitet de betalar för behövs därför reformer kopplat till ökad konsumentmakt som leder till att de idag tydliga informations- och resursasymmetrierna mellan brukare och producenter på sikt utjämnas. Vi tror att en partsföreträdd konsumentskyddslösning skulle vara ett viktigt första steg i denna riktning.