Hoppa till innehållet

ETC Uppsala

Debatt: Ge cykeln en chans!

”En omställning till cykel och en vägtrafik där bilen inte dominerar är förmodligen det mest effektiva och realistiska sättet för kommunen att nå översiktsplaneringens mål om en hållbar och jämställd trafik”, skriver debattörerna.
”En omställning till cykel och en vägtrafik där bilen inte dominerar är förmodligen det mest effektiva och realistiska sättet för kommunen att nå översiktsplaneringens mål om en hållbar och jämställd trafik”, skriver debattörerna. Bild: Bild: Anders Wiklund/TT

ETC Uppsala.

Bilen som norm i staden har kommit till vägs ände. Klimatproblemen är uppenbara, liksom trängsel, luftföroreningar och buller, men också hur ett bilsamhälle är svårt att röra sig i för den som inte har bil. Och hur blir det sociala livet i staden när externhandel slår ut lokala centrum?
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Uppsala som står för åsikten.

Kan vi lösa bilismens problem med elbilen, en lite bättre bil? Knappast. En elbil tar lika mycket naturresurser att bygga, orsakar lika mycket trängsel och gör lika ont att bli påkörd av som andra bilar. De farliga utsläppen från däckslitage är samma. Vad gäller klimat visar Trafikverkets egen rapport att även med bästa beräknade teknikutveckling måste biltrafiken minska kraftigt för att Sverige ska nå klimatmålen. 

Tack och lov finns det andra möjligheter, särskilt i en stad som Uppsala. Vi pratar om cykel, givetvis.

Och det har hänt mycket med cykeln som fordon på senare tid. 

Elcyklar gör längre cykelresor i vardagen möjliga. Elcykel gör det möjligt att cykla snabbt till möten utan att bli svettig, och att även den med trötta ben kan cykla lätt. Den med sviktande balans kan använda sig av en trehjulig variant.

Lastcyklar kan i stadsmiljö på många sätt ersätta bilen som ”familjefordon”, för både storhandling och skjuts av barn. Har den dessutom elassistans (vilket bara drar 5–10 procent av vad en elbil gör) behövs ingen särskild kondition.

För den som vill kombinera cykel och tåg finns smarta vikcyklar. För långa turer finns moderna landsvägscyklar, snabba liggcyklar och den aerodynamiskt överlägsna och väderskyddade velomobilen.

Tar vi vara på de möjligheter cykeln ger, och bygger snabb, bekväm och säker infrastruktur kan vi lösa många av trafikens miljöproblem. Faktiskt – en omställning till cykel och en vägtrafik där bilen inte dominerar är förmodligen det mest effektiva och realistiska sättet för kommunen att nå översiktsplaneringens mål om en hållbar och jämställd trafik.

Byter vi bilar till cyklar får vi mer plats på vägarna, utan dyra och kontroversiella nya motorleder. Om den smidiga cykeln, inte den klumpiga bilen, vore norm skulle vi slippa många trafikljus och de barriärer bilvägar utgör för andra trafikanter. Vi skulle få fler bostäder och grönytor på den stora plats bilen kräver för att köras och parkeras, och med lätta fordon som cykel minskar risken att vi skadar varandra i trafiken.

En cykelstad är en bättre stad för barn, ungdomar och äldre. Behovet av skjuts minskar om man kan ta sig fram säkert på egen hand, och cykel gynnar stadsdelscentrum som alla kan nå.

Och det finns stora fördelar för den enskilde. Cykel – även påkostade last- och elcyklar – kostar en bråkdel av vad bilägande gör. Cykel är ofta snabbare i stadstrafik, lättare att parkera – och hälsofördelarna är uppenbara.

Städer som Groningen i Nederländerna (en universitetsstad ganska lik Uppsala) har redan i dag över 50 procent andel cykel. Det borde Uppsala också ha som ambition i den nya översiktsplanen. Våga ställa om till cykel!

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00