Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Fredsplikt måste gälla åt båda hållen

”Konflikterna mellan de lokala facken och arbetsgivaren på Pågatågen har avlöst varandra sedan operatören Arriva Sverige tog över driften”, skriver debattörerna.
”Konflikterna mellan de lokala facken och arbetsgivaren på Pågatågen har avlöst varandra sedan operatören Arriva Sverige tog över driften”, skriver debattörerna. Bild: Bild: Johan Nilsson/TT

Dagens ETC.

Senaste åren har facklig organisering varit avgörande för att hålla emot på de skånska Pågatågen, där den nya operatören Arriva både dumpat löner och gett sig på förtroendevalda – istället för att respektera kollektivavtalet.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Slutet av 2020 blev en turbulent tid vad gäller turerna kring arbetsrätten. Kommunal och IF Metall meddelade att de nu valt att ansluta sig till det avtal som PTK och Svenskt Näringsliv arbetat fram och som enligt oss kommer innebära stora försämringar i las, lagen om anställningsskydd. De två LO-förbundens beslut stod dessutom i strid med vad hela LO tidigare kommit överens om då man klargjort att saklig grund-begreppet för uppsägning inte var till salu. Att skyddet av våra förtroendevalda ska minska och att de ska kunna sägas upp mer lättvindigt i och med de nya turordningsreglerna är också något som oroar oss i Seko Stockholm och Seko klubb Pågatåg.

Det var även under slutet av 2020 som Seko vann en facklig seger som kan komma att ändra spelreglerna för hela spårtrafikbranschen för en lång tid framöver. Seko klubb Pågatåg fick in det lokala kollektivavtalet som en bilaga till det centrala Spårtrafik­avtalet. Vad detta innebär är att anställningsvillkoren och lönerna på Pågatågen kommer vara säkrade nästa gång en upphandling av verksamheten sker. De kundvärdar, tågvärdar och lokförare som är anställda på Pågatågen har kanske mer än några andra fått erfara baksidan av vad upphandlingar inom lokal trafik till lägst bjudande intressent har inneburit.

Konflikterna mellan de lokala facken och arbetsgivaren på Pågatågen har avlöst varandra sedan operatören Arriva Sverige tog över driften sommaren 2018. Bland annat anställdes kundvärdar, en ny yrkeskategori med en månadslön på upp till 7 000 kronor mindre än den jämförbara yrkeskategorin tågvärdar. Genom att Pågatågens lokala avtal nu fördes in centralt stoppas detta vedervärdiga försök till lönedumpning, inte bara på Arriva utan i hela spårbranschen.

I Seko klubb Pågatåg har medlemmarna hållit ihop. Tack vara en stark, lokal organisering har man lyckats hejda många av de försämringar och galenskaper som arbetsgivaren velat få igenom. Vi som är förtroendevalda är i första hand budbärare för medlemmarnas samlade intressen. När det gäller dåliga upphandlingar, oskäliga uppsägningar och en försämrad anställningstrygghet har Sekos medlemmar tydligt visat var de står! Kampen mot otyg som dessa måste fortsatt vara vår högsta prioritet, men det kräver också att förtroendevalda skyddas i sina roller och att vi tillåts utföra våra uppdrag utan att det ska innebära en ökad risk eller rädsla för att bli sparkad.

Att kollektivet har möjlighet att sluta upp för en förtroendevald som man gjort på Arriva är ingen garanti. Med ett försvagat anställningsskydd ökar också rädslan för att stå upp för sina kollegor, organisera sig och höja rösten när något inte står rätt till.

Dessutom måste fredsplikten gälla åt båda håll. Har man skrivit under ett kollektivavtal från arbetsgivarsidan ska man inte tillåtas vidta stridshandlingar för att ge sig på lokalt förtroendevalda som försöker utföra sina uppdrag. Vi måste se till att våra förtroendevalda vågar stå trygga på sina arbetsplatser och ta kampen för medlemmarna utan att riskera sin egen anställning.

Sekos medlemmar har tydligt visat vad vi kan åstadkomma när vi håller ihop och att vi inte backar för att gemensamt ta fajten. En styrka vi med största sannolikhet kommer ha stor användning för de kommande åren med de utmaningar vi står inför.

00:00 / 00:00