Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Förbifart Stockholm – ett vansinnesprojekt

”Sverige kommer aldrig att klara av klimatmålen för trafiken om inte bilismen minskar och godstrafiken flyttas från väg till järnväg”, skriver debattörerna.
”Sverige kommer aldrig att klara av klimatmålen för trafiken om inte bilismen minskar och godstrafiken flyttas från väg till järnväg”, skriver debattörerna. Bild: Bild: Anders Wiklund/TT

ETC Stockholm.

Vad är det för samhälle vi bygger och till vilket pris? Vi måste prata om Förbifart Stockholm och hur vi bygger bostäder.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

Förbifart Stockholm är ett vansinnesprojekt. Världens största sexfiliga motorvägstunnel planeras just nu i Stockholm. Kraftigt ökad privatbilism i Sveriges viktigaste trafikområde. I en tid då klimatmålen kräver att bilismen minskas känns inte förbifarten som rätt prioritering. Sverige kommer aldrig att klara av klimatmålen för trafiken om inte bilismen minskar och godstrafiken flyttas från väg till järnväg. I längden får detta katastrofala miljökonsekvenser, både lokalt och globalt. Samtidigt slukar Förbifarten pengar från trängselavgifterna vi folkomröstat om, som främst skulle finansiera en utbyggd kollektivtrafik. Konsekvensen vi i stället ser är stora nedskärningar i kollektivtrafiken, neddragna investeringsplaner och krav på höjda avgifter.

Att Förbifarten grävs ner överallt utom när den går upp vid invandrartäta miljonprogramsområden som Hjulsta, Akalla och Skärholmen visar också hur låginkomsttagares miljö och hälsa diskrimineras i stadsplaneringen. De som bor i förorterna ska inte behöva växa upp eller leva i buller och  bland avgaser. Det är en klassfråga. Att kollektivtrafiken inte byggs ut trots att behovet är stort, samtidigt som den belastas av allt högre avgifter, slår hårdast mot kvinnor, ungdomar och låginkomsttagare, som inte kör bil i lika stor utsträckning. 

I stället är det de som har råd med bilar som nu blir belönade i form av ännu en extremt dyr motorväg. Vi talar om flera tiotals miljarder kronor som kunde gå till en utbyggd kollektivtrafik, vilket i sin tur också leder till fler arbetstillfällen. En större satsning på kollektivtrafiken skulle leda till fler jobb och att fler skulle känna sig trygga med att åka kommunalt till jobbet samtidigt som miljöhotet hanteras och utsläppen minskar. Att hävda att förbifarten är bra för att den ”skapar jobb” håller inte.

En annan viktig byggfråga som borde diskuteras mer är hur vi bygger nytt och renoverar bostäder och lokaler i dag när hushållsenergiförbrukningen står för 39% av den totala energiförbrukningen i Sverige. Det är med dagens teknik fullt möjligt att minska energiförbrukningen till nära noll hos nybyggda bostäder och lokaler.

Det måste också bli ett slut på chockhyreshöjningar vid lyxrenoveringar, i folkmun kallade ”renovräkningar”. Alla ska ha möjlighet att bo kvar efter ett renoveringsprojekt och bostäder bör vara en social rättighet, inte ett privilegium. Visst är det bra med nya jobb. Men vad är det för projekt som det behöver satsas på? Motorvägar eller kollektivtrafik? Dyra bostadsrätter eller klimatsmarta hyresrätter som folk har råd med?

Hur kan vi se till att kollektivavtal verkligen följs när nya projekt drar igång?

Vi måste agera tillsammans för att uppfylla behoven och inte bara klappa i händerna åt varje jobbtillfälle. Det är solidaritet som fackföreningarna i grunden bygger på. Vi medlemmar och arbetare bygger inte bara samhället, vi ska också bo i det, med våra familjer och grannar! Det måste vara en hållbar, rättvis och miljömedveten värld vi bygger. Unga byggare skulle vilja se att:

  • Förbifarten vid Akalla, Hjulsta och Skärholmen grävs ner om den nu ska byggas.
  • Kollektivtrafiken och järnvägen byggs ut.
  • Fler billiga hyresrätter samt lokaler som siktar mot noll-utsläpp byggs.

Ämnen i artikeln