Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Fler barn ska kunna ta cykel till skolan

Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Barn idag cyklar i mycket mindre utsträckning än tidigare. Skillnaden är markant och påverkar hälsa och kondition. Den trenden måste brytas, skriver Emma Berginger (MP).
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Nu är det dags för skolstart. Ett nytt läsår med nya möjligheter. Jag minns själv känslan att utrustad med nya pennor få träffa kompisar och se vad vi skulle få lära oss detta år. Från mellanstadiet var cykel ett självklart transportmedel till skolan. Tyvärr cyklar barn idag i mycket mindre utsträckning än tidigare. Den trenden vill Miljöpartiet vända.

Enligt Trafikanalys rapport ”Cyklandets utveckling i Sverige 1995-2014” cyklar barn i åldrarna 6–14 år 42 procent kortare sträcka nu än under mitten av 90-talet. Enligt en rapport från VTI är cyklandet idag i genomsnitt 30 procent lägre vid grundskolor jämfört med 25 år sedan.

Parallellt med detta rapporteras det om att barn inte rör sig i tillräcklig utsträckning.

Cykling är ett utmärkt sätt att få vardagsmotion på och är dessutom det mest klimatsmarta transportmedlet. Men för att få fler barn och unga att cykla måste föräldrar känna sig trygga med att låta barnen cykla till skolan. Själv är jag oerhört tveksam till att låta min dotter cykla längs den 70-väg där jag själv cyklade till skolan som barn. Det saknas cykelbana och hastighetsefterlevnaden är låg.

Trygga, separata cykelvägar är en viktig förutsättning för att fler barn ska kunna cykla till skolan. Därför behövs det mer investeringar i cykelvägar såväl lokalt som nationellt. Miljöpartiet vill se betydande investeringar i ny cykelinfrastruktur både i och mellan städer och tätorter.

Miljöpartiet har fått igenom att det ska tas fram ett nationellt mål för att öka cyklandet. Vi tycker att det är särskilt viktigt att ett sådant mål tar sikte på att öka cyklandet hos barn och unga.

För att ytterligare stärka säkerheten och tryggheten borde bashastigheten i tätort sänkas. En bils hastighet är avgörande för om en gående eller cyklist överlever vid en krock. Vid 50 kilometer/timme är risken att omkomma 80 procent medan den vid 30 kilometer/timme är tio procent.

En annan viktig förutsättning för att få fler barn och unga att cykla är att få fler vuxna att cykla. Barn är inte trafikmogna förrän i elvaårsåldern, därför behöver yngre barn sällskap. Det kan såklart kännas svårt att få ihop livspusslet och många väljer därför bilen både för att skjutsa barn till skolan och för att ta sig till jobbet. Men cykelpotentialstudier från runtom i landet visar på att väldigt många skulle kunna cykla till sitt arbete inom en rimlig tid.

I Skåne skulle nästan hälften av befolkningen kunna nå sina arbetsplatser på 30 minuter med cykel. I Västra Götaland kan 37 procent av invånarna cykla till arbetet på 30 minuter eller mindre. För Stockholms län visar en liknande utredning att hela 70 procent av invånarna kan cykelpendla på under halvtimmen, förutsatt att det skulle vara tillåtet att cykla på alla vägar. I Gävleborg kan hela 48 procent av befolkningen cykla till skola eller arbete på 15 minuter eller mindre!

Tyvärr noterar vi att intresset för cykelfrågor på nationell nivå ofta brister hos de andra partierna. Vi har haft svårt att få gehör för våra förslag från våra tidigare samarbetspartier C och L och de högerkonservativa partierna – M, KD och SD – vill dra ner på satsningar på ny infrastruktur, vilket skulle drabba cykelsatsningar.

Miljöpartiet vill bryta trenden med minskande cykling för barn och unga och ge bättre förutsättningar att cykla till alla cyklister! Vi tycker att cykling är en viktig fråga såväl nationellt som lokalt och regionalt.

00:00 / 00:00