Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: ”Felaktig bild i av biobränslen Dagens ETC”

”Det är djupt tragiskt om Dagens ETC bidrar till att miljövänner överger etanol och biogas och förlitar sig på att elbilar i framtiden skall lösa dagens problem”, menar skribenten.
”Det är djupt tragiskt om Dagens ETC bidrar till att miljövänner överger etanol och biogas och förlitar sig på att elbilar i framtiden skall lösa dagens problem”, menar skribenten. Bild: Bild: Jonas Fröberg/SvD/TT

Dagens ETC.

Dagens svenska produktion av etanol från vetehar bra energibalans, bland annat tack vare att biprodukter används som proteinfoder, skriver insändarskribenten.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

I Dagens ETC 4/1-2016 publicerades en felaktigt negativ artikel om biodrivmedel. “Den minskade försäljningen av etanol får i sig inga förödande effekter för klimatet. Det finns biobränslen som är sämre än fossila bränslen”, säger där Martina Krüger från Greenpeace.

Detta gäller för den etanol och biogas som används i Sverige: Efter att tullar införts 2011 importeras små mängder brasiliansk etanol. 2012-2013 kom råvaran till etanolen främst från Sverige. 2014 dominerade brittiska råvaror och 20 procent kom från Sverige, några få procent från länder utanför Europa. Dagens svenska produktion av etanol från vete har bra energibalans, bland annat tack vare att biprodukter blir proteinfoder, som ersätter sojaproteinfoder från Brasilien. Etanol använd i Sverige år 2014 gav utsläppsreduktion på 56 procent och minskade utsläpp motsvarande 336 000 ton CO2-ekvivalenser. Biogasen produceras i Sverige av svenska råvaror där 93 procent utgörs av restprodukter och avfall. Användningen av biogas resulterade 2014 i undvikta utsläpp motsvarande 229 000 ton CO2 -ekvivalenser.

Sedan 1990 har i Europa lagts ned åkermark nog för att köra en tredjedel av hela Europas bilpark på etanol och biogas. Görs biodrivmedel även av halmen räcker det till samtliga bilar. Bara en procent av Europas åkerareal används till grödor för biodrivmedel.

Elbilar kan bara bli en lösning om de drivs med grön el. Tyvärr ger tillverkning av batterier stora utsläpp: Tillverkning av en elbil ger, enligt beräkningar av Volkswagen, utsläpp på 11 ton CO2 -ekvivalenser, medan tillverkning av en dieselbil ger utsläpp på 6 ton. Det gör att jämfört med en snål dieselbil är det (även om elbilen drivs med grön el) först efter cirka 4680 mil som elbilen blir mindre klimatskadlig än dieselbilen. Körs elbilen på elmix Europa uppnås detta först efter 23 000 mil.

Elbilen är nog lösningen för framtiden, men utsläpp i dag är lika farliga som de i morgon eftersom CO2 finns kvar så länge. Vi har idag de bilar vi har och det är djupt tragiskt om Dagens ETC bidrar till att miljövänner överger etanol och biogas och förlitar sig på att elbilar i framtiden skall lösa dagens problem.