Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: De grönas politik duger inte – gör Stockholm bilfritt

Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Grön politik kan leda till ett mer inkluderande samhälle, men det Miljöpartiet kommit med är inte grönt nog. Vi kan inte klamra oss fast vid elbilar, verkligt konstruktivt vore att stänga ute bilarna ur innerstan.

Det menar skribenterna som kandiderar för Feministiskt initiativ i Stockholm.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Utan en omedelbar minskning av fossila utsläpp kommer vi inte klara Parisavtalets 1,5 graders-mål. Enligt IPCC har vi tre år på oss. Samlad klimatforskning har ett tydligt budskap till världens rikaste städer: ni måste gå före i omställningen. Över 15 storstäder har redan tagit steg mot en bilfri innerstad – men i Stockholm står det still. Nu går vi i Feministiskt initiativ till val på en bilfri innerstad.

När Miljöpartiet lämnade det rödgrönrosa samarbetet efter förra valet för högerpolitik var det med löften om stora miljö- och klimatsatsningar. Trots det har vi fått se fler utförsäljningar av allmännyttan och symbolisk elcykelpolitik. Det grönblå styret klamrar sig fast vid idén om att det skulle gå att köra elbil ur klimatkrisen. Miljöpartiet har som vallöfte att inrätta en elbilzon i Stockholms innerstad. Det är minst sagt otillräckligt. Rapport efter rapport berättar samma sak: elbilarna kommer bara delvis att minska belastningen på klimatet – det är den totala bilismen som måste minska.

Det finns en övertro på att marknaden och teknikutveckling kommer att lösa klimatkrisen. Det som krävs är en riktig omställning. Feministiskt initiativ driver en systemkritisk klimatpolitik och vill att Sveriges huvudstad går i fronten för klimatomställningen.

Just nu ligger Stockholm efter. Paris, Madrid och Barcelona är tre av ett tiotal storstäder som tagit steg mot en bilfri innerstad. Det är en viktig del av den progressiva omställning som behövs för att på allvar stoppa klimatförändringarna. Det bidrar till renare luft, mer utrymme för cykel- och gångvägar, lättare framkomlighet för kollektivtrafiken, färdtjänsten, sjukhus- och blåljustransporter. Det minskar inte bara klimatpåverkan utan skapar också hälsoeffekter för människor som lever och bor i staden och är ett konkret exempel på hur vi som invånare kan bli en aktiv del av den nödvändiga omställningen.

I en bilfri innerstad kan ytor som upptas av parkerade bilar ersättas av lekytor för barn, fler bostäder, marknader, uteserveringar, utomhusgym, sociala aktiviteter för äldre, konst och kultur. Det bidrar till en mer levande och inkluderande stad för alla.

Med en bilfri innerstad kan Stockholm gå i täten – istället för att vara ett sänke – för en klimaträttvis värld. Efter valet måste klimatarbetet växlas upp – för en hållbar omställning som sätter framtida generationer före fossilindustrin och vinstintressen.

För stockholmare med den målbilden är Feministiskt initiativ det självklara alternativet i höstens kommunval.

00:00 / 00:00