Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Debatt: Bussnedskärningar slår hårt mot Stockholms resenärer

”Vi kan inte acceptera nedskärningar i kollektivtrafiken som innebär minskat resande och lägre biljettintäkter”,  skriver Talla Alkurdi, oppositions- trafiklandstingsråd (S).
”Vi kan inte acceptera nedskärningar i kollektivtrafiken som innebär minskat resande och lägre biljettintäkter”, skriver Talla Alkurdi, oppositions- trafiklandstingsråd (S). Bild: Bild: Staffan Almquist/TT

ETC Stockholm.

Denna vecka blir väntan på bussen längre för många, då nedskärningar i busstrafiken träder i kraft. Bussar på 99 linjer försvinner och 4 busslinjer läggs ned helt. Det är ett hårt slag för resenärerna och för Stockholmsregionens tillväxt. Vi vill i stället återinföra bussarna och bygga ut kollektivtrafiken med snabba superbussar och lila linjen – en ny nord–sydlig linje från Hagsätra via Fridhemsplan.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

När Moderaterna i september 2015 presenterade ett sparförslag på bussnedskärningar lade vi ett alternativt sparpaket. Två av sparpaketets åtgärder, att slopa en olönsam pendelbåt och införa ett elektroniskt system för att stoppa fusket med sms-biljetter, är något som Moderaterna nu väljer att genomföra. Ändå ligger bussnedskärningarna fast. 

Efter snart 10 år av Moderaternas styre i landstinget är SL:s ekonomi kraftigt pressad och ligger nu på ett underskott på 500 miljoner kronor. Resandeutvecklingen i kollektivtrafiken är fortsatt låg och kostnader har ökat i mycket högre takt än biljettintäkterna. Det förklaras av att Moderaterna har prioriterat dyra trafikprojekt som exempelvis spårväg i innerstaden, vilket inte ökar resandet i den utsträckning som behövs för att få in mer intäkter. Moderaterna har även tillåtit andra kostnader att skena så som användandet av konsulttjänster för 1,2 miljarder.

För att få bukt med SL:s skenande kostnader vill vi i stället öka biljettintäkter genom effektivare busstrafik som ger fler resor per skattekrona, prioritera lönsamma kollektivtrafikinvesteringar som ger hög andel ökade intäkter samt spara på konsultkostnader och andra delar som inte påverkar resenärerna. För att locka fler resenärer till kollektivtrafiken måste SL vara mer tillgänglig för allmänheten. 

Utöver våra krav på att bussarna återinförs på samtliga linjer vill vi även korta människors restider genom att bygga nya tvärförbindelser med snabba superbussar. I ett första steg vill vi omvandla linje 172 och 173 till superbussar på Förbifarten. Detta kan sedan kopplas ihop med Södertörnsleden för förbindelse mellan Haninge och Täby som ger en restid på 45 minuter. I kombination med att man bygger lila linjen, en ny nord–sydlig tunnelbanelinje från Hagsätra via Fridhemsplan, tror vi att framkomligheten och tillgängligheten för resenärer kan förbättras avsevärt samtidigt som vi lockar fler människor till att använda kollektivtrafiken. 

Vi kan inte acceptera nedskärningar i kollektivtrafiken som innebär minskat resande och lägre biljettintäkter. Vi socialdemokrater vill ta ansvar för att vi blir allt fler som bor och jobbar här. Då behöver vi satsa på kollektivtrafiken och göra den tillgänglig för fler.

Ämnen i artikeln