Hoppa till innehållet

ETC Sundsvall

Debatt: Behåll personalen på tågen

Christer Lackström och Lena Sjöström från Seko deltar i en manifestation på Sundsvalls centralstation med syfte att stoppa vinstivern och behålla personalen ombord på tågen.
Christer Lackström och Lena Sjöström från Seko deltar i en manifestation på Sundsvalls centralstation med syfte att stoppa vinstivern och behålla personalen ombord på tågen. Bild: Bild: Thomas Ekenberg

ETC Sundsvall.

Risken är uppenbar att företagen försöker minska bemanningen i jakt på vinst
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Sundsvall som står för åsikten.

ETF, Europeiska Transportfederationen, har dragit igång en kampanj för ombordpersonalen på tågen runt om i Europa. I Sverige stöds kampanjen av Seko.

Bakom initiativet ligger en utveckling där många europiska järnvägsföretag, på grund av vinstiver, gör sig av med personal ombord på tågen. Tågen ska helst gå utan några tågvärdar eller annan personal som kollar biljetter eller svarar på frågor. 

Vi, som arbetar ombord på tågen, delar den oro Seko och ETF framför. Vi möter den varje dag i vårt arbete. Sverige är inte fredad från utvecklingen. Senast i raden av svenska tågoperatörer som dragit ner på bemanningen är statliga SJ som har minskat från tre till två ombord på SJ 3000 tågen mellan Stockholm och Sundsvall/Umeå. Även i Stockholm har man på vissa lokalbanor avskaffat konduktörerna. Istället ska man som resenär visera biljetterna vid en stolpe. 

I takt med att fler tågoperatörer ska pressa sina kostnader för att vinna upphandlingar på lägsta pris ser vi inte att utvecklingen kommer avstanna. Risken är uppenbar att företagen försöker minska bemanningen i jakt på vinst. 

Vi tror inte att tågresandet i Sverige eller Europa ökar av att vi blir färre som tar hand om resenärerna ombord. Redan idag är förtroendet för järnvägen i Sverige stukat. På Sekos uppdrag ställde TNS-SIFO frågor till svenska folket om de, generellt sett, litade på att tågen i Sverige kommer fram enligt tidtabell? Hela 66 procent svarade nej. 

Det är också så att nästan en tredjedel av befolkningen någon gång valt bort tåget som resealternativ och istället åkt bil eller flyg av rädsla att bli försenade. Totalt sett innebär detta att förtroende för järnvägens möjlighet att leverera enligt tidtabell är uselt.

Så illa som den spårbundna trafiken fungerar i dag får vi ombordanställda ta hand om många arga resenärer. 

Därför frågar vi politikerna:

Hur tror ni, som försöker pressa priset i varje upphandling, att dessa resenärer ska uppfatta resan om det inte finns någon att ställa frågor till?

Och till tågoperatörerna ställer vi frågan: 

Hur tror ni att resan upplevs? Tror ni resenärerna uppmuntras till att komma tillbaka? 

Vi tror inte att minskad servicenivå är svaret på att öka den spårbundna trafikens attraktionskraft.  Tvärtom. Vi som arbetar bidrar till tågets attraktivitet. Vi har också en central uppgift i att höja kvaliteten och komforten för resenärerna genom att bidra med information om byten, plattformar och biljetter. 

Stöd vår kampanj – sluta sparka ombordpersonalen. 

Ämnen i artikeln