Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Bakläxa för Trafikverket och regeringen

Dagens ETC.

Klimatavtalet i Paris och den nu offentliggjorda klimatrapporten visar att infrastrukturminister Anna Johansson måste ge Trafikverket helt nya direktiv och ompröva alla nya vägbyggen.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Aktivister lyckades i torsdags få ut Trafikverkets klimatrapport som talar ett annat språk än det underlag till ny nationell transportplan som samma myndighet skickat till remissinstanserna. I klimatrapporten föreslås bland annat att nya vägbyggen inte kan prioriteras i den nya transportplanen.

Jordens Vänner är kritiska till att klimatrapporten hållits hemlig fram till tre dagar innan remisstidens utgång. Vem har intresse av att sanningen om trafiken och klimatet förtigs? Har Trafikverket uppmanats att dölja detta?

Trafikverket visar upp två ansikten, en nyskapande framtidsinriktad klimatrapport och ett inriktningsunderlag som skickar ett helt annat budskap om ”business as usual”.

I klimatrapporten visar Trafikverket att personbilsresandet i Stockholm behöver minska med 30 procent till 2030 jämfört med 2010 års nivå, och med 48 procent jämfört med business as usual-prognosen.

Det här innebär att både Förbifart Stockholm och planer på Österleden måste skrotas. Pengarna behövs till tunnelbana, cykling och annan hållbar stadsplanering.

I Jordens Vänners remissvar kritiserar vi också expansionen av externa köpcentra landet runt. Nu pågår planering av över 40 projekt på totalt över 700 000 kvadratmeter handelsyta, något som är tätt sammankopplat med vägtrafikfrågan. Precis som Trafikverket skriver i sin klimatrapport så måste denna utveckling brytas. Regeringen måste lagstifta mot ytterligare externhandel som ökar vägtrafiken.

I planeringsunderlaget inför en ny transportplan saknas å andra sidan pengar för många viktiga satsningar på järnvägar runtom i landet. För att kunna flytta över gods från lastbil till järnväg behövs många fler satsningar, till exempel dubbelspår på Ostkustbanan, upprustning av Dalabanan, Stångådalsbanan och så vidare. Vi är också mycket oroade över skrivningarna om nedläggning av järnvägssträckor. Precis som Trafikverket själva skriver i klimatrapporten så kan dessa järnvägar komma att behövas och bli mer lönsamma när en överflyttning från lastbil genomförs.