Sexspalt.

2016-03-15 19:00

”Jag måste tvinga tillbaka tankarna till nuet och sexet”

Varje vecka svarar sexologen Karina Bäckström på läsarfrågor om sex i Dagens ETC:s feministiska och hbtq-vänliga sexspalt.

Fråga: Jag är en kille med adhd som har svårt att tankemässigt vara kvar i kroppen vid sex. Hemma gör sig alla måsten påminda och lägger sig mentalt framför sex i prioriteringslistan, även om jag bestämt mig för att jag VILL prioritera sex där och då. Tankarna lyder inte mig och jag får hela tiden tvinga tillbaka dem till nuet och sexet.

Jag har försökt ”övermanna” mina vandrande tankar på alla möjliga olika vis. Jag behöver många olika kroppsliga stimuli och stänga ner sinnen samtidigt för att ha någon chans att uppleva min egen kropp vid sex. Min räddning har tidigare varit att fokusera på min partners njutning och kropp. Då kan jag lättare fokusera. När det handlar om att stanna i den egna njutningen så är det nästan omöjligt. Ett exempel är att jag behöver blunda, min partner masserar min nacke/hårbotten och håller för mina öron så att ljud- och synintryck stängs ute, jag smeker mig själv samtidigt som vi har penetrerande sex. Även då, med reducerade intryck och flera parallella stimulanser, är det svårt att vara i min egen kropp i tillräckligt hög utsträckning och tillräckligt långa stunder. Min partner är 100 procent med på mina behov och tillmötesgående, jag känner ingen press därifrån. Men det känns konstigt och onormalt.

Jag nu har börjat fundera på öronproppar och ögonbindel för att kunna njuta av sex mer och för att kunna komma. Vad säger du?

Svar: En del i att ha adhd kan vara att man har svårt att hålla fokus och att tankarna vandrar iväg. Att detta händer vid sex är inte konstigare än att det händer i andra situationer. Jag vill poängtera att det är mycket vanligt att det är svårt att hålla tankarna på sexet och det som händer i kroppen, även hos personer utan adhd. I synnerhet i en längre relation där samlivet kanske inte bjuder på så många överraskningar. Min inställning är att göra mer av det som funkar. Alltså i ditt fall försöka se det positiva i att du och din partner hittat ett sätt som funkar för dig. Istället för att kämpa med att övermanna dina tankar så försök acceptera hur du funkar. Försök släppa taget om tankarna att ditt sätt att ha sex skulle vara konstigt eller onormalt. Det finns tyvärr så många snäva föreställningar om vilket som är det rätta sexet. Är du hjälpt av öronproppar och ögonbindel så tycker jag absolut ni ska köra på det.

Läs också tidigare sexspalter:

”Lusten har  försvunnit”

”Måste vi ha barnvakt för att få till det?”

”Hur undviker jag att göra någon illa?”

”Han kommer efter 30 sekunder – vad ska vi göra?”

”Sex är väldigt ångestladdat för mig – hur får man hjälp?”

”Vad kan jag göra för att avdramatisera sexet och få henne att slappna av?”

”Jag vill verkligen kunna vara i stunden och få orgasmer”

”Jag har svårt att inte komma om jag inte kopplar bort tankarna från nuet”

”Jag kommer fyra gånger oftare än han gör. Det stressar mig.”

”Mina bröstvårtor är känsliga och okänsliga samtidigt”

”Kan inte komma om jag inte fantiserar samtidigt”

”Efter tio år och två barn har min man och jag inte sex alls”

”Går det att öva upp förmågan att dra ut lite på det roliga?”

”Knepigt med piller som ska öka kvinnors sexlust”

”Hur och när pratar man bäst med sitt barn om sex på ett normkritiskt sätt?”

”Varför kräver inte alla vettiga män ett vettigt p-medel?”

”Vad gör sexpillren egentligen med kroppen?”

”Jag tycker snippa låter så fånigt och tillgjort”

”Hur mycket styrs sexet av mannens utlösning?”

”Blir så ledsen. Vill ju inte sluta med sex!”