Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: De rödgröna sviker järnvägen

Det finns flera fördelar med att satsa mångdubbelt mer på järnvägen än vad regeringen gör, skriver Ulf Flodin.
Det finns flera fördelar med att satsa mångdubbelt mer på järnvägen än vad regeringen gör, skriver Ulf Flodin. Bild: Bild: Adam Ihse/TT

Dagens ETC.

Bättre klimat, vidgad arbetsmarknad och minskat tryck på nybyggnation i storstäderna. Det finns flera fördelar med att satsa mångdubbelt mer på järnvägen än vad regeringen gör i sitt budgetförslag, skriver Ulf Flodin.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Den som tog del av partiernas vallöften om ökad satsning på miljövänliga transporter genom mer pengar till järnvägens utbyggnad och underhåll blir besviken när de synar regeringens budgetförslag. 

Trots löften inför valet om ökade investeringsnivåer om mellan fyra (S), sex (MP) eller åtta (V) miljarder från de rödgröna partierna blev det en halv miljard kronors minskning (!) utifrån dagens nivå på omkring tio miljarder kronor.

Nivåerna för järnvägsunderhållet höjs med 0,5 miljarder kronor. Det räcker inte för att rusta upp utan enbart vidmakthålla standarden på järnvägen. De innan valet utlovade fyra miljarder kronorna, minst, i investeringar föreslår vi årligen används för att rusta upp och elektrifiera våra länsjärnvägar. Detta går att göra utan långa projekteringsprocesser. Redan under innevarande mandatperiod skulle det gå att höja våra länsjärnvägar till en attraktiv standard. Där skulle den rödgröna regeringen kunna göra ett bestående avtryck. 

Nattåg till Centraleuropa, exempelvis Berlin och Bryssel, bör också beställas. Detta av klimatskäl. Utsläpp av växthusgaser är minst tre gånger så höga per passagerarkilometer i flyg jämfört med tåg.

En politik för överföring av godstransporter från väg till järnväg utlovades före valet av de tre partierna. Men nu ger regeringen tillstånd för allt tyngre lastbilstransporter, från 60 ton till 64 ton. Det minskar järnvägens konkurrenskraft och överför mer gods till väg, stick i stäv med regeringens vallöften. Koldioxidutsläppen per tonkilometer är flerfaldigt högre från lastbilar än från tåg.

Men det är inte bara klimatet som tar stryk av regeringens budgetförslag utan även den ekonomiska utvecklingen. Genom att rusta upp järnväg ökar möjligheterna att skapa större och överlappande arbetsmarknader, fler personer kan finna rätt arbete i förhållande till sin utbildning, företagen kan finna rätt kompetens och samhället kan därigenom få ökade skatteinkomster från bolagsvinster och löner. Det enda trafikslag som kan erbjuda tillräckligt hög reshastighet för att markant vidga arbetsmarknader är järnvägen.

Upprustning och nybyggnation av järnväg ska ses som en investering. Investeringarna bör inte finansieras med driftsbudgeten utan gärna via exempelvis AP-fonderna.

I vårt land växer de stora kommunerna, medan mindre tappar befolkning. Med uppsnabbade tågförbindelser kan trycket på nybyggnation i storstäderna minska och samhällsservicen i mindre kommuner bibehållas om människor bereds möjlighet att bo kvar.

Det finns alltså flera fördelar att satsa mångdubbelt mer på järnvägen än vad regeringen gör i sitt budgetförslag. Så därför, arbeta om förslaget så att det överensstämmer med givna vallöften! Dagens budgetförslag kan inte särskiljas från Alliansregeringens ens med lite god vilja.

Fotnot: Järnvägsfrämjandet är en politiskt obunden samt ekonomiskt oberoende riksorganisation som vill förbättra landets spårtrafik och människors kunskap om den.