Hoppa till innehållet

Utrikes

Ännu en ”Djävulens järnväg”?

Projektet Corredor Bioceánicoär tänkt att korsa kontinenten från Brasiliens östra kust till Perus västra. Bilden föreställer övergivna tågvagnar längs den nedlagda ”Djavulens järnväg.”
Projektet Corredor Bioceánicoär tänkt att korsa kontinenten från Brasiliens östra kust till Perus västra. Bilden föreställer övergivna tågvagnar längs den nedlagda ”Djavulens järnväg.” Bild: Bild: Sonya Oldenvik Cunningham

Dagens ETC.

En ny Kinafinansierad järnvägssträckning rakt igenom Amazonas väcker minnen av ett järnvägsbygge för 100 år sedan, som hade svåra konsekvenser för Amazonas ursprungsbefolkningar.

I maj förra året reste Kinas premiärminister Li Keqiang till Sydamerika för att skriva på en rad samarbetsavtal med flera av dess regeringar. Med en stadigt växande efterfrågan på råvaror som soja, järnmalm, kaffe, mineraler och kött vill nu landet säkra sina källor utomlands, bland annat genom att medfinansiera infrastrukturprojekt runtom i världen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser
00:00 / 00:00