Plats: Irak, Bagdad. År: 1997. Händelse: folkräkning. Att räkna landets befolkning innebar givetvis att människorna var tvungna att stanna hemma, eller i bästa fall endast röra sig i närområdet. Detta resulterade i bilfria gator. Jag minns att vi, ett gäng nioåringar, spelade fotboll i huvudleden. Bara för att vi kunde. Vi ägde gatorna, de tillhörde oss. Den känslan av trygghet är nästan omöjlig att återberätta. Den kan endast upplevas. De bilfria gatorna ledde självklart till färre trafikolyckor och luften kändes så ren. Men med bilarnas återkomst försvann tryggheten och den rena luften.
Bilfria städer, och centrumdelar är en vision som börjar tilltala många. De rödgröna i Oslo beslutade efter att ha segrat i kommunalvalet att göra Oslos centrum bilfritt till 2019. Och i Kina ska en hel stad byggas kring principen frihet från bilar, med enorm infrastruktur. Bilfria gator behöver kompletteras med förstärkt kollektivtrafik men även radikala miljöreformer som förbättrar luftrenheten, och minskar utsläpp av koldioxid. Viktigast är att skydda människoliv. Bilar kan ibland vara ett bra transportmedel men de är inte problemfria. Enligt SCB finns 863 946 bilar i Stockholms län, 330 016 i Stockholms kommun. Biltätheten medför två problem som påverkar människor och människohälsa.
Det första problemet är givetvis utsläpp av koldioxid. Utsläpp från transportsektorn har i stort sett varit oförändrade de senaste 25 åren. Det innebär att trots omfattande åtgärder som minskat halterna av PM10 och trots åtgärder mot dubbdäcksanvändning, fortsätter utsläppen att stiga. Problemet begränsar sig inte till att utsläppen inte har minskat på 25 år. Det sträcker sig även till luftrenheten. Visst har luften i Stockholm blivit mycket bättre under de senaste årtiondena, men trots det lever inte Stockholm upp till alla miljökvalitetsnormerna. Det största problemet är trafikerade gator som leder till utsläpp av höga halter av partiklar och kvävedioxid.
Det andra problemet är trafikolyckor. Enligt statistik från Transportstyrelsen kan vi konstatera att enbart under 2014 miste 35 personer livet i olyckor med bil och 417 blev svårt skadade. i Stockholm. De flesta bilolyckor sker i centrum eftersom trafiken är som störst där.
Det handlar – precis som mycket annat – om politisk vilja och handlingskraft. Visionen om bilfria gator kan appliceras i Stockholm, om politikerna vill. Det är inte bara genomförbart i Oslo. Vem vet, om bilfria gator blir verklighet kan vi känna så oss fria som jag gjorde som nioåring. Då kan vi äga gatorna igen.