Det började med att jag fick adresserad direktreklam i form av en liten stilren flyer. Den pryddes av en snirklig logga som lydde ”Locals” och under stod det Vårväderstorget med versaler. Tydligen kunde man vinna en limiterad ”Locals Vårväderstorget”-t-shirt om man fick alla rätt på ett Locals-test, som finns på torgets hemsida. Samma vecka fick jag en tygkasse med samma logga, då jag handlade på torgets second hand-affär. Vid kassan fanns också Locals-klistermärken. Affärens personal hade tydligen blivit ombedda att dela ut tygkassarna. Senare fick jag veta att det i denna reklamkampanj också ingår att pizzerian fått Locals-pizzakartonger. Till slut var jag tvungen att googla Locals. Men trots överflödet av ambitiösa reklamattiraljer, fann jag bara en liten artikel i Direktpress samt ett pressmeddelande. I det får man veta att Locals är en kampanj som GöteborgsLokaler dragit igång, med målet att tacka torgens lokala kunder men också bidra till att torgens affärer får nya kunder. Jag läser också att kampanjen lanserades på flera av stadens torg redan i våras. Vårväderstorget skulle ha lanserats samtidigt, men enligt artikeln i Direktpress väntade man med att dra igång där på grund av dödsskjutningarna tidigare i år. I stället lanserade man den tillsammans med Brunnsbotorget nu under hösten.
Enligt kampanjen är en local en göteborgare mellan 20 och 30 år, som åker kollektivt eller tar cykeln. Hen gillar det som ligger närmast, exempelvis sitt torg, där hen också är konsument. So far hängde jag med. Men sen så läser jag vidare: ”En Local är en person som har en känsla av att tillhöra en naturlig gemenskap. Att vara en Local är att ha torget som sitt vardagsrum, att känna sig som hemma. En Local gillar att befinna sig i ett tydligt sammanhang, att vara del av en grupp, att vara stammis och att känna sig lite lokalpatriotisk och stolt. Locals känner att det är deras torg. De känner sitt torg!”