Ledare. Beatrice Rindevall.

2020-10-28 13:45
Puffetikett
ETC Nyhetsmagasin

Sluta strössla stålar över den skandalösa flygplatsen

Inrikesflyget måste fasas ut, inte utökas. Om regeringen har en kvarts miljard att lägga på transport till Sälen borde det läggas på att förbättra kollektivtrafiken dit. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Nyhetsmagasinet ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

11 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Mitt i brinnande klimatkris och coronapandemi öppnar researrangören TUI nya inrikeslinjer till skandalflygplatsen Scandinavian Mountains Airport i Sälen. Från första spadtaget fram till idag har omständigheterna kring flygplatsen varit skolboksexempel på en verksamhet som aldrig ens borde hamnat på skissbordet.

Scandinavian Mountains Airport väckte rubriker redan från starten 2019. Med bara nio mil från närmaste befintliga flygplats blev den Sveriges första nya flygplats på 20 år, och invigningen gjordes mitt i en blossande debatt om flygets klimatpåverkan.

Såväl flygplatsens miljömässiga som ekonomiska grund har varit tvivelaktiga. Av någon anledning valde regeringen att stötta den privata flygplatsen med 250 miljoner skattekronor, med rimlig kritik mot Socialdemokraterna och Miljöpartiet som följd.

Varken skattepengar eller biljettintäkter har däremot räckt för att försörja driften. Aktiebolaget Skistar äger och driver skidanläggningar i sälen, och för att få flygplatsen att gå runt la man en prishöjning kallad ”tillväxtpeng” på Skistars boenden. Samtidigt som priset på liftkorten höjdes till Alpernas nivå.

Höjningen omfattade alla boenden oavsett hur man tog sig dit, vilket innebar att folk som av miljöskäl valt hemester och kollektivtrafik nu genom Skistar tvingades att betala för flygplatsen och andra resenärers prissänkta flygbiljetter. Verksamheten behövde subventioner redan innan den byggdes, och efter första säsongen hade mindre än hälften av det beräknade antalet resenärer använt Sälens flygplats.

SvD har spått att flygplatsen i framtiden kommer att bli ett ”ironiskt monument”, där massor av pengar läggs på koldioxidintensivt flyg samtidigt som klimatförändringarna smälter bort snön som ska locka dit turisterna. Redan i dag bygger skidåkningen på konstsnö från snökanoner, och närliggande Malung väntas ha förlorat en till två snömånader per år inom 50 år. Det är mellan 20 och 40 procent av dagens snötid.

Mitt i ett akut världsläge, med klimatkris och pandemi, väljer då alltså TUI att öppna inrikeslinjer mellan Scandinavian Mountains Airport och Göteborg, Norrköping, Stockholm, Malmö, Växjö, Ängelholm och Köpenhamn. Något som flygplatsens vd Gunnar Lenman ironiskt nog tycker ”signalerar framtidstro”.

Kanske ännu mer ironiskt är att TUI, som här visat sin inställning i miljö, verkar uppfattas som ett miljövänligt varumärke. Det är iallafall vad som lyfts flitigt på deras hemsida, efter rankning i konsumentundersökningen Sustainable Brand Index som varje år frågar tusentals svenskar om deras åsikter om varumärken.

TUI rankades som mest hållbara inom kategorin resor, vilket de säger sig vara mycket stolta över. De nämner inte att kategorin bara omfattar fyra företag – Apollo, Ving, Solresor, TUI – eller att det finns en annan kategori, flygbolag, där SAS rankas högre. En tredje kategori, transporter, har SJ i topp. Bland alla 381 granskade företag hamnade TUI på plats 118, medan SJ hamnar på sjunde plats.

Sustainable Brand Index säger inget om företagens faktiska hållbarhetsarbete, utan bara hur de uppfattas av konsumenterna. Därför kan det vara värt att uppmärksamma att TUI missar majoriteten av sina hållbarhetsmål 2020 och att researrangören knappast är betydelselös i klimatsammanhang. TUI Group står för ungefär lika stora utsläpp som önationen Jamaica, med dess tre miljoner invånare.

Hela situationen med Scandinavian Mountains Airport och TUI är som ett skyltfönster till en verklighet som borde ha lämnats bakom oss. Inrikesflyget måste fasas ut, inte utökas. Om regeringen har en kvarts miljard att lägga på transport till Sälen borde det läggas på att förbättra kollektivtrafiken dit. Vi måste sluta strössla pengar över ohållbara verksamheter. Det är obegripligt att vi ens börjat med det.

Beatrice Rindevall
Beatrice Rindevall 

Hårt arbetande miljöredaktör för Supermiljöbloggen. Ägnar sin tid åt att göra världen bättre och kommunicerar gärna med memes.

Skriver ledare i ETC nyhetsmagasin.