När coronapandemin anlände till Sverige i våras bidrog den snabbt till omställningar och utmaningar vars like inte synts till på flera generationer. Eller kanske aldrig förut. Vardagen präglades av förvirring, inställda planer och mycket dyrköpta misstag, men också av värmande kollektiva initiativ.
Mellan 29 oktober och 5 november arrangeras utställningen #coronastockholm i Konsthallen i Gamla stan, med bilder av pandemin tagna av ett flertal profilerade fotografer. Max fem besökare är tillåtna samtidigt i lokalen.
Initiativtagaren bakom utställningen är journalisten och författaren Lisa Bjurwald, som berättar för ETC att hon fick idén redan under pandemins första veckor.
– Jag tänkte att det här var något som måste dokumenteras från start. Under våren var jag också lite involverad i en debatt om tabloidmediernas rapportering. Ena dagen kunde man rapportera att hela centrala Stockholm var övergivet, men nästa dag sa man att det inte var klokt att folk trängdes trots pandemin, säger hon.
Lisa Bjurwald tog egna bilder från Stockholms gator som hon delade med sig av på Instagram, och hon skrev både där och i tidningen Journalisten att allt berodde på vinkeln.
– På Sergels torg tog jag en bild som fick allt att se ut som ett öde zombielandskap, men sedan vred jag lite på överkroppen och fick det att se ut som ett oansvarigt myllrande kaos av folk. Så jag var redan från början intresserad av den pressetiska synvinkeln, vad är sant och inte? Och det visade sig att man överdrev åt båda hållen.
Ännu en sak som födde idén om en utställning, var att många i kultur- och medievärlden under våren inte visste hur de skulle anpassa sig till det rådande läget. Skulle det över huvud gå att fortsätta jobba som journalist, författare och fotograf? Naturligtvis – allt handlade om anpassning.
Fria händer
Fotograferna som har bidragit med bilder till utställningen har fått fria händer att tolka pandemin, med ett eller två olika verk. Vissa varit väldigt tydliga, och exempelvis fotograferat hur folk satte ansiktsmasker på statyer. Andra gånger måste betraktaren tänka till lite kring vad bilderna vill förmedla, till exempel den som visar skolelever som sjunger med sin körledare utanför ett äldreboende med besöksförbud.
Lisa Bjurwald tycker själv att det dök upp väldigt många sådana goda initiativ i början av pandemin, men att den glöden har falnat idag. Och ännu en poäng med att boka ett galleri och arrangera en utställning, är för att samla in pengar till välgörenhet.
– Intäkterna går till de som varit långtidssjuka i covid, via den nybildade patientföreningen Svenska covid-föreningen. De långtidssjuka har fallit mellan stolarna både forskningsmässigt och i den mediala bevakningen, så det är självklart att pengarna går till dem.
Utställningen har besökts både av svenskar och av utländska turister. Att inte alla har samma förhållningssätt till pandemin har ibland fått tragikomiska konsekvenser. På öppningsdagen sa ett flertal stockholmare att det var tråkigt att vernissagen inte var större och även innehöll vindrickning och mingel.
Lisa Bjurwald hoppas på att #coronastockholm kan vidareutvecklas och dyka upp i en uppföljande utställning, där kanske även vanliga stockholmare som inte är fotografer kan bidra med egna bilder.
– De skulle kunna ta nästa etapp. Det vore till exempel intressant att se barn fota coronapandemin.