Gammal hit har fått nytt liv – som ytterhögerns festfavorit
Dagens ETC
”L’amour toujours” betyder ”evig kärlek”. Men i Tyskland har den 24 år gamla superkända nattklubbshitten istället för party, party, party, fått en mörk innebörd:
”Ut med utlänningarna!”
Vid flera tillfällen har ungdomar skanderat rasistiska slagord till låten, i ett land där allt fler unga dras till högerextremism. Det här har skapat skandal och, på vissa håll, förbud att spela technoklassikern.
– Det som skett med ”L’amour toujours” har inte uppstått ur ett vakuum. Utan är del av den ökande mängden högerextremism på sociala medier, säger Lisa Ehlin, doktor i digital kultur.
Det var 2000 som italienska dj:n Gigi D’Agostino släppte eurodiscodängan ”L’amour toujours”, en pumpande kärlekslåt. Den lättigenkännliga, klisterklibbiga syntslingan har gått varm på många dansgolv sedan dess.
På senare tid har den belagts med andra konnotationer som går tvärt emot Gigi D’Agostinos hyllning till eldig romans. Tyska medier har rapporterat om att den sedan hösten 2023 figurerat i högerextrema partysammanhang.
I tyska tidningen Süddeutsche Zeitung (25/5) uttalar sig Gigi D’Agostino på grund av de nya naziskandalerna. Han berättar att låten är helt opolitisk och handlar om ”en vacker, stor och intensiv känsla av kärlek som förenar människor”.
Heilar och super på Sylt
Nyligen blev ett sådant filmklipp internationellt viralt. Det visar ett gäng överklassungdomar som festar på den tyska ön Sylt. I klippet syns och hörs en ung kvinna ropa i takt till ”L’amour toujours”:
”Deutschland den deutschen, ausländer raus” – Tyskland åt tyskarna, ut med utlänningarna.
Runt henne stämmer ett stort gäng upp och sjunger med i det rasistiska slagordet. En av dem gör en tydlig Hitler-hälsning samtidigt som han med fingrarna formar en Hitler-mustasch på läppen.
– Sloganen ”Tyskland åt tyskarna, ut med utlänningarna” härstammar från 1980- och 90-talen då nynazistiska rörelser attackerade gästarbetare främst från Turkiet och Jugoslavien, och flyktingar från Libanon och Palestina, säger den tyska journalisten Tarek Baé.
Förbjuds på ölfest
Klippet på de sjungande och heilande ungdomarna på Sylt har lett till kraftiga reaktioner i Tyskland. Många har tagit ställning mot det uttalade rasismen, bland annat Tysklands förbundskansler Olaf Scholz.
– Slagord som detta är motbjudande och oacceptabla, skriver Olaf Scholz på medieplattformen X.
Förbundspresidenten Frank-Walter Steinmeier säger till Tysklands största tidning Bild:
– Uppenbarligen är det inte bara personer som känner sig marginaliserade som blivit radikaliserade. Det här är en radikalisering även hos personer som befinner sig i samhällets mitt.
Gigi D’Agostinos hit har nu även förbjudits på den världsberömda och traditionsenliga Oktoberfesten i München.
– Det finns ingen plats för högerextremt skräp på Oktoberfesten, säger arrangören Clemens Baumgärtner till Bild.
I Tyskland är det förbjudet med högerextrema slogans och symboler. En Hitler-hälsning kan till exempel ge sex månaders fängelse. Fyra av de ungdomar som syns i Sylt-filmen har åtalats för hets mot folkgrupp. Flera av dem har blivit av med sina jobb.
Tyska ungdomar allt mer högerextrema
Rolf Frankenberger, som är rektor på Institutet för forskning om högerextremism vid universitetet i Tübingen, har noterat en ökad utveckling av högerextremism bland unga i Tyskland.
– Vad vi kan se får de ofta kontakt med ideologin på sociala medier. Alternative für Deutschland, AFD, Tysklands högerextrema parti är till exempel väldigt aktiva på Tiktok.
AFD växer i alla olika samhällsklasser säger Rolf Frankenberger. De som syns i videon från Sylt är högutbildade och välbärgade.
En förklaring till unga tyskars lutning åt högerextremism skulle kunna vara de ökande kriserna i världen, funderar Rolf Frankenberger: inflation, krig i Ukraina, krig i Gaza.
– Många unga i dag känner stor oro och rädsla över samhället. Något som högerextrema är bra på att fånga upp när de erbjuder enkla lösningar på svåra problem.
Stjäl dumglad dans och synth
Lisa Ehlin är doktor i digital kultur och lektor på Beckmans högskola i Stockholm. Hon berättar att det inte är en slump att det är eurodisco som de unga högerextremisterna sjunger till i natten.
– Det är ingen ny genre för högerextrema att appropriera. Det har funnits på Tiktok i många år. Eurodisco ses som fulkultur, dumglad musik som står i bjärt kontrast till vad de skriker. När orden blandas med den apolitiska musiken blir det subversivt och effektivt för ungdomarna som vill provocera.
En annan aspekt är nostalgin. Högerextema snor gärna musik från just 1980- och 90-talet. Det för tankarna till en tid då allting, enligt dem, ”var bättre”, säger Lisa Ehlin. Även synthmusik förknippas ofta med högerextremism.
– Till exempel har extremhögern försökt appropriera Depeche Mode, som blev förbannade.
Angående att ”tas över” av olika grupper, tror Lisa Ehlin att det inte går för någon musik att gå helt fri från att kapas.
– Ingen kan hålla i populärkultur på det sättet. Det är väldigt svårt för kultur och andra uttryck att existera i en helt neutral kontext, speciellt i en politiserad tid. Det som skett med ”L’amour toujours” har inte uppstått ur ett vakuum, utan är del av en ökande mängd högerextremism på sociala medier och i verkligheten.
Grodan som blev nazisternas gullis
Ett exempel på ett populärkulturellt fenomen som kapats är den tecknade figuren Pepe the frog. Från början var han en apolitisk, humoristisk figur. Sedan togs han över av högerextrema krafter på internet.
För att ett uttryck ska kunna kapas och att det ska lyckas krävs det att det är något som till en början redan är ganska opolitiskt. Precis som med eurodisco, säger Lisa Ehlin.
– Många gånger har de misslyckats när fenomenet redan är tätt förknippat med något annat.
Till exempel när Trump dansade till Village Peoples ”YMCA”, ett soundtrack till queerrörelsen. Eller när den konspiratoriska mansrörelsen använder det röda och blå pillret från filmen ”Matrix” som en metafor.
– Det funkar inte eftersom skaparna bakom ”Matrix” gått ut med att det handlar om att komma ut som transperson.
Dagens ETC har sökt Gigi D’Agostino och skivbolaget ZYX, som innehar upphovsrätten till ”L’amour toujours”. ZYX stämde i mars 2024 flera högerextremister för upphovsrättsintrång och hatretorik.