
Krönika
Rasmus Fleischer: För Twitter är det fria ordet sekundärt

ETC nyhetsmagasin.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Alla inser vilken stor sak som står på spel: makten över det fria ordet. Men för Twitter, Facebook och alla de andra är makten trots allt en sekundär sak. De är företag vars syfte är att tjäna pengar, i allmänhet genom att sälja reklam. Då gäller det att hålla nere utgifterna. Att hålla koll på vad miljontals användare postar är nämligen en tidskrävande syssla som bara till en viss del går att överlåta på algoritmer. Mänskliga insatser är nödvändiga. Frågan om det fria ordet blir därför ekonomiskt förankrad i tillgången på billig arbetskraft.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det
loggar du in här
.
Prova en vecka
Provläs nyhetsmagasinet digitalt en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.
Betala per månad
Din prenumeration på ETC nyhetsmagasin förnyas varje månad. Avsluta när du vill.