Hoppa till innehållet

Krönika

Mattias Johansson: Norrlands-turism utan karta

Mattias Johansson
”Som boende i norr har jag, med skämskudden allt närmare till hands, sett hur marknadsföringen av min landsdel spårat ur till närmast amerikanska proportioner de senaste åren,” skriver Mattias Johansson.

”Som boende i norr har jag, med skämskudden allt närmare till hands, sett hur marknadsföringen av min landsdel spårat ur till närmast amerikanska proportioner de senaste åren,” skriver Mattias Johansson.

Bild: Shutterstock/skärmdump från Swedish Lapland

ETC nyhetsmagasin.

”I kampen om turister och hemvändare tar kommunerna till allt fånigare överdrifter,” skriver Mattias Johansson.

Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

Sverige marknadsför sig gärna som ”the land of the midnight sun” i turistsammanhang. Det är lite ohederligt, eftersom midnattssol bara finns i landets absolut nordligaste del, men det är å andra sidan ingen lögn. Det finns midnatts­­sol i Sverige. Man måste bara resa 150 mil från huvudstaden för att se den. Men kanske är den här typen av säljande överdrifter snart historia. För nyligen satte Reklam­ombudsmannen ner foten. Och det tackar jag för.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Teckna en årsprenumeration på ETC nyhetsmagasin.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser