Årets upplaga av Cop-toppmötet är inställt, men via videolänk ska denna vecka ändå den parallella Petersberg-processen äga rum. Tillfället är därmed strategiskt valt av de tyska företagsledare som nu går ut i ett öppet brev för att kräva att corona- och klimatkrisen hanteras simultant. Bland de fler än 60 företagen som undertecknat finns ThyssenKrupp, Salzgitter, Bayer, Covestro, Eon, HeidelbergCement, Puma, Allianz och Deutsche Telekom.
”Vi vädjar till regeringen att införa ekonomiska åtgärder för båda kriserna”, skriver de, en uppenbar kommentar till att andra tyska företag – inom bilindustrin och flygbranschen – bearbetar regeringen för att slippa skärpta utsläppsbegränsningar och höjda skatter.
”Fundamentalt skifte”
Redan före corona debatterades det i tysk politik behovet av ett mycket stort reformpaket för grön omställning. Under hösten kom uppgifter från näringsdepartementet om att det kunde vara ett ”fundamentalt skifte” på gång, enligt en källa till Reuters, vilket skulle betyda att upplåning inte längre är ”tabu”. Allt för att Tyskland ska kunna bli kvitt kolkraften, något som kommer att kräva att minst 400 miljarder kronor slussas till berörda regioner.
Regeringen ville då inte säga något definitivt, men gjorde klart att man har för avsikt att agera med ”full kraft” i rådande klimatkris.
Krav på motprestationer
Tyska miljörören kämpar för att stoppa statliga paket som ger fossila bolag möjlighet att fortsätta som vanligt. Det handlar exempelvis om Lufthansa.
– En omstart av flygbolag som finansieras med skattemiljarder måste också främja klimatskyddet, säger Benjamin Stephan, transportexpert på tyska Greenpeace.
– Flygbolagen måste begränsa sina snabbt ökande koldioxidutsläpp, till exempel genom att lägga till en fast andel av rena bränslen och permanent stoppa inrikesflyg.
Greenpeace välkomnar företagens utspel om klimatvillkor. Men noterar också att flera av landets värsta utsläppare finns med bland undertecknare. Samt att aktörer från bil- och flygindustrin helt saknas.