Klimat.

2020-02-13 14:21
Puffetikett
Dagens ETC

Tio vassa elbilar 2020 – året som kan bli genombrottet

2020 kan bli året då elbilen slår igenom på allvar. Mängder av elektrifierade bilnyheter väntar bakom kulisserna. Det finns en logisk förklaring, 2020 är startåret för EU:s nya utsläppsregler – och för tillverkarare som misslyckas väntar böter i mångmiljardklassen.

Det är inga småpengar vi talar om, utan bötesbeloppet är spikat till 1 000 kronor multi­plicerat med antal bilar och antal gram över 95. Färska siffror visar att 13 av Europas största biltillverkare kommer att misslyckas och böterna uppskattas till över 150 miljarder kronor.  Bil­industrin tvingas alltså ­prioritera satsningar på elbilar.

Volkswagen ID.3.

Bild: CNP/AB

Vad sägs om en nätt elbil på 426 centimeter vars räckvidd i grundutförande räcker till 33 mils körning? Volkswagen ID.3. rymmer upp till fem personer och inte minst 385 liter bagage. På mittkonsolen trånar en tio tum stor pekskärm samtidigt som kupén är ljus tack vare ett stort panorama­glastak. Elmotorn levererar 204 hästkrafter och batteriet finns med tre olika kapaciteter: 45, 58 eller 77 kWh. Undrar du över namnet? Tja, det symboliserar att tyskarna skriver ett tredje kapitel i sin historiebok. Det första handlade om Beetle och det andra om Golf! 

Pris: 350 000 kronor

Räckvidd: 330 kilometer

Peugeot e-208 Active

Bild: CNP/AB

Fransmännen har vässat klorna ordentligt – för ska man fightas med redan etablerade elbilskonkurrenter gäller det att ha ett ess i rockärmen och nya e-208 är ett ”lysande” exempel. Kikar vi på designen så är nämligen ljuskällorna det mest utstickande och inspirationen kommer ifrån lejonet i grillen. Fronten lyser upp tillvaron med hjälp av tre huggtänder medan baken har klösmärken. Elmotorn på 136 hästkrafter jobbar tillsammans med ett kraftfullt batteri på 50 kWh, vilket resulterar i en räckvidd på 34 mil.

Pris: 359 900 kronor

Räckvidd: 340 kilometer

Honda e base

Bild: CNP/AB

Att tillverka elbilar är något av en konst och Hondas senaste mästerverk bjuder på en magisk inramning. Formgivningen beskrivs bäst som minimalistisk och den lådformade karossen är något man antingen älskar eller hatar. Drivlinan består av en elmotor på 136 hästkrafter som pinnar på riktigt bra upp till den begränsade toppnoteringen á 145 km/h. Honda rullar onekligen mot strömmen och med fullt krut i 35,5 kWh batteriet så tar man sig 22 mil på en laddning. Vill du synas i trafiken så rekommenderar vi färgen ”charge yellow”. 

Pris: 370 200 kronor        

Räckvidd: 220 kilometer

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Bild: CNP/AB

I tyska Ingolstadt tillverkas det elbilar för glatta livet och senaste tillskottet är nya Audi e-tron Sportback. Precis som namnet antyder rör det sig om en suv med en coupéformad taklinje medan tekniken delas med ”vanliga” e-tron. Den femsitsiga familjebilen tar dig upp till 34,1 mil och när det är dags att snabbladda batteripaketet på 95,6 kWh så tar det 30 minuter att nå 80 procent. Audi e-tron Sportback finns i 13 olika kulörer som exempelvis Daytongrå, Florett­silver och Plasmablå.

Pris: 827 000 kronor        

Räckvidd: 341 kilometer    


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Volvo XC40 P8 Recharge

Bild: CNP/AB

Volvo har äntligen hakat på elbils­trenden och nya XC40 Recharge kan till mångas förtjusning utrustas med dragkrok som klarar släp på 1 500 kilo. Göteborgaren har försetts med dubbla elmotorer på totalt 408 hästkrafter och därmed får vi även fyrhjulsdrift på ­kuppen. Batteriet är på 78 kWh och om man kör ekonomiskt ska man klara 400 kilometer. När väl kraften sinat så kan man snabbladda från 10 till 80 ­procent på drygt fyrtio minuter. Använder du däremot en laddbox på 11 kW så snackar vi om 5,5 timmar eller sex mils räckvidd per timme.

Pris: 699 000 kronor        

Räckvidd: 400 kilometer     

Ford Mustang Mach-E Select

Bild: CNP/AB

Ford är smarta när man lanserar sin första elsuv och drar helt enkelt nytta av sin mest ikoniska modell. Mustang Mach-E finns i en rad olika varianter och inroparen bjuder på 258 hästkrafter samt bakhjulsdrift. Standardbatteriet är på 76 kWh och har en räckvidd på upp till 450 kilometer. Det som sticker ut mest är dock formgivningen och flera designattribut har lånats ifrån den klassiska Mustangen. Nytänkandet bevisas inte minst av att elbilen saknar dörrhandtag – istället manövreras dörrarna med ett simpelt knapptryck.

Pris: Ej klart, men 420 000 kronor i USA

Räckvidd: 450 kilometer

Mercedes EQC 400 4MATIC

Bild: CNP/AB

Mercedes EQC är en elsuv som mäter 476 centimeter på längden och är verkligen laddad för att ta sig an dina laster. Väljer du till dragkrok á 11 000 kronor så får man faktiskt dra släp upp till 1 800 kilo. Även utrustningen är generöst tilltagen och redan från start ingår dubbla 10,25-tums skärmar, backkamera, navigation samt flera smarta säkerhetssystem. EQC har begåvats med dubbla elmotorer på 408 hästkrafter och därmed får vi fyrhjulsdrift på köpet. Hundranoteringen rullar på 5,1 sekunder samtidigt som toppfarten begränsats till 180 km/h.

Pris: 805 900 kronor    

Räckvidd: 417 kilometer

Mazda MX-30 First Edition

Bild: CNP/AB

Mazdas designfolk har knappast legat på latsidan. MX-30 är deras senaste bidrag till elbilsfloran och den eleganta suven lär få försäljningen att blomstra. Den största snackisen är de bakre ”självmordsdörrarna” som japanerna så fint döpt till ”freestyledoors”. Sår du ett frö innan den 31:a mars så kan du lägga trädgårdsvantarna på en närmast fullutrustad First Edition. I maskinrummet arbetar en elmotor på 142 hästkrafter vars batterier är lite snålt tilltaget med sina 35,5 kWh. Å andra sidan hänvisar Mazda till att medelsträckan som varje EU-bilist kör dagligen ligger på fem mil. 

Pris: 349 900 kronor        

Räckvidd: 200 kilometer

Porsche Taycan 4S

Bild: CNP/AB

Porsches första elbil har döpts till Taycan och namnet är en sammanslagning av två turkiska ord. ”Tay” betyder livlig unghäst medan ”Can” närmast kan jämföras med själ. Under den välputsade karossen arbetar med andra ord 530 hästkrafter som ser till att färden från noll till hundra fixas på fyra sekunder samtidigt som det roliga tar slut först när hastighetsmätaren visar 250 km/h. Men ju snabbare man kör desto snabbare får man räckviddsångest, trots att batterikapaciteten ligger på 79,2 kWh. 

Pris: 1 170 000 kronor        

Räckvidd: 407 kilometer

Hyundai IONIQ electric Trend

Bild: CNP/AB

Hyundai IONIQ electric är en halvkombi på 447 centimeter som bjuder på svepande karosslinjer och en riktigt trevlig interiör. Här färdas hela familjen bekvämt och bakom tanklocket finns dubbla eluttag – ett för hemmabruk och ett för snabbladdningsstationer. Elmotorn på 136 hästkrafter ser till att hundrastrecket nås på 9,9 sekunder samtidigt som toppfarten är strypt till 165 km/h. Batterikapaciteten ligger på 38,3 kWh och därmed ska man klara sig över trettio mil på en laddning.

Pris: 389 900 kronor        

Räckvidd: 311 kilometer

800dagar

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

10 ytterligare bilköp med 100% eldrift

Modell – Grundpris (kr) – Räckvidd (upp till)

BMW i3 – 419 200 – 285 km

Jaguar I-PACE – 939 900 – 470 km    

Kia e-Niro – 481 900 – 455 km

Mini Cooper Electric – 359 100 – 216 km    

Nissan Leaf – 397 000 – 270 km    

Opel Corsa-e – 359 900 – 330 km

Polestar 2 – 659 000 – 470 km

Renault Zoe – 354 990 – 385 km

Seat Mii/Skoda Citigo IV (syskon) – 264 900/268 400 – 260 km/265 km

Tesla Model Y – 719 000 – 505 km