Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Svensk batteriforskning tar täten

Doktor Johanna Xu och professor Leif Asp med en nytillverkad strukturell battericell. Cellen består av en kolfiberelektrod och en litiumjärnfosfatelektrod separerade med glasfibertextil.
Doktor Johanna Xu och professor Leif Asp med en nytillverkad strukturell battericell. Cellen består av en kolfiberelektrod och en litiumjärnfosfatelektrod separerade med glasfibertextil. Bild: Bild: Marcus Folino

Dagens ETC.

Batterier kommer att vara en viktig del av klimatomställningen, och forskningen inom fältet är hetare än någonsin. Svenska lärosäten ligger långt framme. På Chalmers utvecklas tekniken för ”viktlösa” integrerade batterier och i Uppsala står hållbarheten i fokus.

Batterierna i dagens elbilar utgör en stor del av fordonens vikt, de tar plats och tyngden i sig ökar energibehovet. Ett så kallat strukturellt batteri är istället en integrerad del av exempelvis en bilkaross, en cykelram eller ett flygplans inredning. Tekniken kallas viktlös energilagring eftersom batteriet så att säga ”försvinner” när det blir en bärande del av konstruktionen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser