Klimat.

2018-12-07 09:20
  • Bild: Johan Wingborg/Dagens ETC
  • Koldioxidutsläppen från universiteten och högskolornas flygresor har ökat årligen sedan Naturvårdverket började föra statistik 2015.  Bild Johan Wingborg
    Koldioxidutsläppen från universiteten och högskolornas flygresor har ökat årligen sedan Naturvårdverket började föra statistik 2015.
Puffetikett
Dagens ETC

Så stora utsläpp ger högskolornas flygresor

Svenska universitets flygresor släppte förra året ut lika mycket koldioxid som 22 000 Thailandsresor. Och utsläppen har ökat under senare år.

Men att resa miljövänligt i jobbet är inte helt lätt på alla lärosäten, ens för de som vill. På Örebro universitet fick forskare nej när de ville ta tåget till London.

Utsläppen från de statliga universitetens och högskolornas flygresor har ökat mellan 2015 och 2017, enligt Naturvårdsverkets statistik. Förra året uppgick de sammanlagda utsläppen till nästan 55 000 ton koldioxid, vilket motsvarar omkring 22 000 Thailandsresor tur och retur.

Minst 154 000 kvadratmeter is – motsvarande cirka 22 fullstora fotbollsplaner – smälter i norra ishavet till följd av universitetsanställdas flygande, enligt en beräkningsmodell som forskare i Hamburg och Colorado tagit fram.

Eftersom svenska lärosäten är myndigheter borde de också agera som förebilder när det gäller att nå klimatmålen som fastslagits av riksdagen, anser Annemay Ek, handläggare på Naturvårdsverket med ansvar för miljöledning i staten.    


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– Lärosätena är en grupp myndigheter som har väldigt mycket resor. De har i sitt uppdrag att främja gränsöverskridande projekt, uppdrag och forskning. Därmed blir myndighetsmålen lite motstridiga. Gränsöverskridande verksamhet och samarbete med universitet i andra länder väger nog ganska tungt fortfarande, säger hon.

Inte alltid lätt

Men det är inte alla universitet som gör det lätt för sina ­forskare att resa miljövänligt. Det fick Matilda Wurm erfara när hon försökte boka tåg till London i höstas, via den resebyrå Örebro universitet upphandlat.

– Jag kollade efter en kurs och såg att man fick ersättning för att gå den men det blev lite omständligt att boka tåg själv. Jag utgick från att jag kunde använda universitetets resebyrå. När det visade sig att jag inte kunde det blev jag lite chockad, säger Matilda Wurm, som är lektor i klinisk psykologi vid Örebro universitet.

När hon och en kollega frågade resebyrån varför de inte kunde boka tåg till London blev svaret att de bara erbjuder de utlandstågresor som finns i SJ:s utbud, och de går antingen till Norge eller Danmark. Enligt resebyrån själva kan de inte boka biljetter i Storbritannien eftersom brittiska tågoperatörer sagt upp avtalen med bokningssystemen i flera länder, däribland Sverige. Matilda Wurm ställde in sin resa till London och både hon och kollegan Sofia Bergbom ifrågasätter Örebro universitets miljöarbete.

– Centralt finns en kortfattad och korthuggen hållbarhetspolicy och såvitt jag kan bedöma genomsyrar den inte verksamheten. Den står också i kontrast till vår vision om internationalisering som jag tycker är väldigt enkelspårig, den betyder att man ska flyga runt om i världen, säger Matilda Bergbom som även hon är lektor i klinisk psykologi vid Örebro universitet.

Mötte kollega i London

På Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, är situationen en ­annan. Elin Röös är forskare i miljösystemanalys, och för henne är det inga problem att ta tåget på tjänsteresor utomlands.

– Vi har en resebyrå som klarar att boka det. Men nu har jag också rest så mycket att jag mer eller mindre brukar tala om för dem hur de ska boka. Jag åkte till Venedig för några veckor sedan och träffade en kollega som var på väg till just London, med tåg, säger Elin Röös som är en av de forskare som i oktober tog intiativ till ”forskaruppropet” som uppmanar lärosätena till bättre klimatarbete.

Hon anser att det finns mycket universiteten skulle kunna göra för att minska utsläppen från tjänsteresor, utan att göra avkall på uppdragen om att vara gränsöverskridande och främja forskningsutbyte. Tåg istället för flyg i Europa är en sådan åtgärd. Att minska de interkontinentala resorna är en annan.

– Man får noga överväga om det är värt det. Det finns arbete som kan kräva sådana resor, till exempel om man forskar på utvecklingsländer. Jag säger inte att de ska elimineras men det finns säkert mycket man se över när det gäller att åka på konferenser och liknande, säger Elin Röös.

Flera sätt att minska resande

Enligt Annemay Ek arbetar flera universitet för att minska på resandet. Det handlar exempelvis om att ha möten via videolänk istället för att mötas på plats och om att skicka mindre delegationer på långväga konferenser.

– Även om det är någon ­konferens i låt säga New York, kan man kanske besluta om att hela forskargruppen inte behöver åka dit. För resor i Europa tror jag också man borde fundera på om man kan ta tåget oftare.

Läs vidare på nästa sida: Örebro lovar bättring

800dagar

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter