Klimat.

2016-12-07 13:00

Nej, Sverige dör inte ekonomiskt med flygskatten

Självklart går inte landet under om 6,4 miljoner inrikesflygsresor belastas med 80 kronor per resa, skriver Johan Ehrenberg i en kommentar.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Hur ska man kunna förstå de borgerliga som stormar mot regeringens förslag om flygskatt? Med krystade förklaringar om att det skadar näringslivet eller att det måste ske på ”internationell basis” försöker man stoppa en skatt som borde funnits för sisådär 20 år sedan när politiken för första gången erkände klimathotet. Flygandet ökar varje år, och att utsläppen inte räknas i klimatförhandlingar eller i regleringar gör det ju bara ännu mer viktigt att bromsa det.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Flyg är en av de få saker vi idag inte har teknik att lösa vad gäller klimatutsläpp. Även om någon hittade på ett rent bränsle så kvarstår 50 procent av utsläppen på hög höjd. Flygindustrin kan idag bara ersättas, inte utvecklas. Och den enda storskaliga tekniken som finns är extremt snabba tåg och så teknik i vakuumrör, typ Elon Musks projekt Hyperloop.

Så i väntan på det måste flyget bromsas om klimathotet ska tas på allvar.

Flygresor har blivit oerhört mycket billigare – det som kostade 6 000 kronor för några år sedan kostar 3 000 kronor idag. En resa till EU:s huvudstäder för några hundralappar är vardag, inte dröm. Tåg är mycket dyrare.

Att då höja flygresans pris med 80 kronor inom EU och till USA med 430 kronor är naturligtvis bara en markering. Flyg är skattesubventionerat över hela jorden och borde självklart bära sina egna klimatkostnader.

Alla vet det.

Ändå detta borgerliga motstånd och så vrede från S-toppar inom kommuner som Luleå. Före detta C-ledaren Maud Olofsson ropar att skatten blir ”landsbygdens död”.

Är de verkligen seriösa? Nej. Självklart dör inte landet om 6,4 miljoner inrikesflygsresor belastas med 80 kronor per resa. Var landet dött för några år sedan när resan var dyrare? Nog kommer näringslivet och kommunmännen resa ändå.

Löjligast blir desinformationen när man hotar med sämre ekonomi – Sverige blir inte rikare av att vi flyger till Thailand. Och visst vore det bra om det äntligen kom vettiga, billiga tågresor till fjällen?

Det blir absurt när M plötsligt hävdar att skatt inte minskar flygandet, det bara flyttar utsläpp så andra länder kan flyga mer! Men det finns ju flera länder med flygskatt redan. Ökade flygandet på grund av det?

Flygskatten bryter ett tabu, det där om att ”det finns inget annat sätt”, och tvingar politiken att söka andra lösningar än flyg som förstör. Att skatten bakas in i budgeten är den första framgången för MP i den här regeringen, och brösttonerna från S-ledare runt landet är genanta.

Ska hela Sverige leva krävs omställning och jätteinvesteringar i ny ren trafik. Det borde borde vara en fantastisk möjlighet för en lokal arbetarrörelse att våga ta fram den visionen istället för att sura och bromsa. 

Och för att klargöra – det är stockholmare och göteborgare som flyger mest.