Klimat.

2020-01-29 18:44
Kampanjen för Preem syns bland annat på Dagens nyheters webbsajt. Foto: Faksimil
Kampanjen för Preem syns bland annat på Dagens nyheters webbsajt.
Puffetikett
Dagens ETC

Naturskyddsföreningen: Energimyndigheten stärker Preems budskap

Preems nya kampanj använder inte bara preppers för att stärka bilden av att Sverige hotas av bränslebrist om utbyggnaden i Lysekil skulle stoppas. Energimyndigheten finns också med. 
– De deltar i en kampanj som riktar sig mot en pågående domstolsprövning, menar Josia Hort på Naturskyddsföreningen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Anslaget är dramatiskt. Vad ska du göra när krisen kommer? Preppers berättar om sina lösningar för mat, vatten och snabb flykt undan social oro. Avsändare för annonsen är fossilbolaget Preem, som kopplar denna katastrofstämning till Sveriges framtida tillgång på drivmedel – och till sitt eget projekt att bygga raffinaderiet i Lysekil.

”Kan påverka beslutsfattare”

Josia Hort är miljöjurist på Naturskyddsföreningen och är kritisk mot kampanjen som nu Preem sprider via några av landets största tidningar.

– Tidigare kampanjer har mest handlat om biobränsle, men nu bygger det nästan helt på känslor på ett ganska gränslöst sätt.

Framför allt är Hort frågande till varför Energimyndigheten medverkar.

– Det här är inte redaktionellt material utan reklam. Jag vet inte om de på Energimyndigheten faktiskt varit medvetna om den saken, att de nu deltar i en kampanj som riktar sig mot en pågående domstolsprövning gällande raffinaderiet. Det är märkligt.

Du menar att det är olämpligt?

– Ja. Om det var en journalist som intervjuade hade jag inte höjt på ögonbrynen, men det här är pr-artiklar från Preem. Energimyndigheten bidrar nu till att stärka företagets budskap.

Vad får det för konsekvenser?

– Det kan definitivt påverka beslutsfattare.

Myndigheten: ”Instämmer inte”

Energimyndigheten tillbakavisar anklagelsen: ”Det ligger i Energimyndighetens uppdrag att informera om drivmedelsberedskap och även behov av ökad beredskap för störningar i energiförsörjning på individnivå. Vi svarar ofta på frågor om detta – frågor från privatpersoner, företag, offentliga aktörer, och inte minst från journalister. Vi medverkar också vid konferenser, seminarier och berättar om vårt uppdrag och vårt arbete. Det är en del av myndigheters serviceskyldighet”, svarar pressavdelningen per mejl.

Hur gick det till när en chef på myndigheten blev en komponent i Preems kampanj?

Energimyndigheten beskriver att en journalist hörde av sig och var tydlig med att den arbeta på uppdrag av Preem gällande frågan om drivmedelsberedskap. 

”Vi fick några skriftliga frågor om detta, vilka också besvarades skriftligt. Vi förstod att det skulle vara en del av ett större sammanhang/kampanj, men vi hade då inte kännedom om det övriga innehållet utöver att det skulle handla om krisberedskap.”

Pressavdelningen avslutar:

”Vi instämmer inte i Naturskyddsföreningen påstående om att vi skulle delta i en kampanj mot en pågående domstolsprövning.”

Fakta
Myndighet som arbetar på uppdrag av regeringen (infrastrukturdepartementet). 
Bland uppdragen finns att erbjuda fakta, kunskap och analyser om energitillförsel och -användning, samt verka för en trygg energiförsörjning. 
Ger stöd till forskning om förnybara energikällor, smarta elnät och framtidens fordon och bränslen.
Ansvarar för Sveriges officiella statistik på energiområdet och hanterar elcertifikatsystemet och handel med utsläppsrätter.
• ”Energimyndigheten leder energiomställningen in i ett modernt och hållbart fossilfritt välfärdssamhälle – med hjälp av trovärdighet, helhetssyn och mod”, heter det på den egna webbplatsen.