Under måndagen lämnade Maria Wetterstrand över utredningen om ökad användning av biobränsle för flyget till klimatminister Isabella Lövin. Utredningen föreslår att mängden biobränsle ska öka successivt – från en procent år 2021 till fem procent 2025. År 2030 ska andelen inblandat biobränsle i tanken utgöra 30 procent, enligt förslaget. Resultatet skulle, enligt utredningen, bli en utsläppsminskning på 24 procent till år 2030, jämfört med 2017 års nivå – vilket fortfarande är långt ifrån inrikesflygets mål om att bli fossilfritt till år 2030.
– Målet att bli fossilfritt till 2030 har satts av Svenskt flyg. Enligt utredaren Maria Wetterstrand skulle det vara tekniskt svårt att endast låta inrikesflyget tanka biobränslen, utan hon menar att det ett gemensamt system för inrikes- och utrikesflyg vore bättre, svarar miljö- och klimatminister Isabella Lövin på frågan om hur målet ska kunna nås.
Är det realistiskt att få fram den mängd biobränsle till flyget som föreslås i utredningen?
– Ja, jag menar det. Det här kompletterar den reduktionsplikt vi har gällande vägtrafiken, för bensin och diesel. Det krävs mycket större volymer biobränslen för bilarna. Men vi vill också bygga ut infrastrukturen för laddbilar och genomföra en ökad elektrifiering av vägnätet. I takt med att färre och färre personbilar går på fossila bränslen och biobränslen kommer det att finnas en avräkning – och den kan då användas för att se till att både sjö- och flygfart går över till biobränslen mer.
Finns det uträkningar på det du säger nu eller är det mer en förhoppning?
– Det finns inga exakta siffror på det så klart, ännu. Det är en stor omställning vi måste göra.
Flera forskare anser att det är önsketänkande att det skulle gå att ställa om flyget med biobränsle och att även dessa ger upphov till koldioxidutsläpp. Hur ser du på det?
– Utredningen föreslår en reduktionsplikt och inte en kvotplikt. Det innebär att de biobränslen som är bäst för klimatet kommer att gynnas, och de värsta, som det som kommer från sockerrör, kommer att försvinna. Vi har goda möjligheter i Sverige att ta fram bränslen med väldigt hög klimatprestanda.
Biobränslen lyfts inte heller fram som en global lösning för flyget eftersom det skulle innebära att vi måste hugga ner en massa träd i världen som vi behöver ha kvar som kolsänkor. Hur ser du på denna kritik?
– Det är en mycket relevant fråga. Vi måste vara väldigt försiktiga och inte tro att det finns någon quick fix.