Klimat.

2020-09-11 09:00
Bild: Shutterstock
Puffetikett
Dagens ETC

The Guardian: ”Läsare vill att vi ska gå längre”

Tidigare i år fattade The Guardian beslut om att stoppa alla annonser från olje- och gasbolag. I dag kan mediekoncernen konstatera att responsen varit överväldigande positiv.

– Vi hoppas kunna inspirera andra medieorganisationer, säger Brendan O’Grady, kommunikationschef på Guardian Media Group.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Det var i slutet av januari i år som den inflytelserika brittiska tidningen The Guardian meddelade att de stoppar alla annonser från företag som utvinner fossila bränslen. Därmed blev tidningen det första stora internationella medieföretaget som tog steget, fyra månader efter att Dagens ETC gjorde det.

– Vårt beslut grundar sig på att många inom den industrin i decennier har försökt hindra regeringar över världen att genomföra viktiga klimatåtgärder, sa Hamish Nicklin, en av företagets chefer, i samband med att initiativet offentliggjordes.

Läsarna kompenserade

Att neka fossilbolagen annonsutrymme i mediekoncernens kanaler beräknas kosta bolaget cirka 500 000 pund (drygt fem miljoner kronor) årligen i förlorade reklamintäkter. Samtidigt har de ekonomiska bidragen från läsarna ökat som en konsekvens av beslutet. The Guardian finansierar i dag flera av sina journalistiska satsningar med hjälp av insamlade pengar från läsarna.

– Människor stödjer The Guardian för vår gedigna miljöbevakning, men också för andra orsaker såsom tidningens redaktionella oberoende, vår värdegrund och den journalistiska kvaliteten. Som en direkt konsekvens av beslutet att stoppa annonser från fossilbolagen såg vi en 21-procentig ökning av läsarbidragen jämfört med veckan innan, säger Brendan O’Grady, kommunikationschef på Guardian Media Group, till Dagens ETC.

Har ni planer på att expandera förbudet till att omfatta reklam från andra branscher som har en negativ inverkan på klimatet, exempelvis flygindustrin?

– Vi vet att en del läsare vill att vi ska gå längre och förbjuda annonser för alla produkter med ett betydande klimatavtryck, såsom bilar och resor. Att stoppa den typen av annonser skulle dock innebära ett allvarligt finansiellt avbräck, vilket skulle kunna tvinga oss att göra betydande nedskärningar i våra journalistiska verksamheter runt om i världen.

The Guardian är den första stora globala nyhetsorganisationen som inte ger annonsutrymme till fossilbolag. Tror ni att det kan påverka andra medieorganisationer att anta liknande annonspolicys?

– Vi har sett en överväldigande positiv respons från läsare, men också från externa intressenter. Vi hoppas kunna inspirera andra organisationer att anta liknande ambitiösa planer och gå i Dagens ETC:s och The Guardians fotspår, i en aktion för att förhindra en global klimatkris.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

800dagar

Gjorde som Dagens ETC

Från och med den 26 september 2019 har annonser från
fossila produkter och tjänster inte varit välkomna i Dagens ETC. Det gäller inte bara utvinnande fossilbolag utan även bland annat flygresor samt bensin-, diesel- och hybridbilar.

I början av januari i år gjorde klimataktivisten Greta Thunberg ett utspel på Twitter där hon uppmanade internationella medier att göra som Dagens ETC och sluta ge annonsplats åt fossilbolagen.

Senare samma månad fattade The Guardian beslut om att stoppa annonser från företag som utvinner fossila bränslen.